Deklaracja Dostępności Strony Internetowej Szkoły Podstawowej nr 1 im. kpt. Leonida Teligi W Ustce
Szkoła Podstawowa nr 1 im. kpt. Leonida Teligi w Ustce zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Szkoły Podstawowej nr 1 im. kpt. Leonida Teligi w Ustce.
- Data publikacji strony internetowej: 2004-09-15
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-06-01
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne
zamieszczone informacje w postaci załączników są w postaci skanów z uwagi na charakter informacji jaki jest niezbędny do opublikowania informacji, filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych,
zdjęcia z wydarzeń nie posiadają pełnych opisów alternatywnych.
Wyłączenia
zamieszczone informacje są w postaci artykułów lub załączników, które nie są dostępne cyfrowo w całości bo zostały opublikowane przed 23.09.2018r. lub nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań;
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Deklarację sporządzono dnia: 2021-09-01
- Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2021-09-01
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Aleksandra Sokołowska.
- E-mail: aleksandra.sp1ustka@interia.pl
- Telefon: 59 815 21 23
Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Skargi i odwołania
Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
- Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. kpt. Leonida Teligi w Ustce
- Adres: ul. Darłowska 18, 76-270 Ustka
- E-mail: spnr1ustka@wp.pl
- Telefon: 59 814 46 24
Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna (aktualizacja 23.04.2024r.)
1. Do budynku szkoły prowadzi główne wejście znajdujące się od strony kościoła przy ul. Darłowskiej, które nie ma schodów. Jest ono ogólnodostępne w godzinach pracy szkoły. Od strony parkingu jest wejście dostępne tylko w godzinach porannych 7.00- 8.05, które ma schody. Od strony boiska są dwa wejścia otwierane w razie konieczności- np. umożliwienie wyjścia dzieci na lekcję wychowania fizycznego, wyjście na przerwę.
2. W budynku są dwa poziomy, na górę prowadzą schody, posiadamy podnośnik dla wózków inwalidzkich. Potrzebę skorzystania z podnośnika należy zgłosić na dyżurce.
3. W budynku są dostosowania dla osób niepełnosprawnych.
4. Na terenie szkoły znajduje się parking dla samochodów osobowych, z wydzielonym miejscem dla osób niepełnosprawnych.
5. Do szkoły może wejść osoba z psem asystującym.
6. W szkole nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
Ułatwienia na stronie internetowej
Strona internetowa posiada ułatwienia dla osób ze specjalnymi potrzebami w postaci ikony osoby niepełnosprawnej umieszczonej w prawym górnym rogu strony internetowej a w niej:
- możliwość powiększenia, zmniejszenia tekstu na stronie
- odcienie szarości
- jasne tło
- czytelna czcionka
- ustawienia kontrastu
- podkreślenie linków
- odświeżenie strony do poprzednich ustawień
Na stronie internetowej zastosowano możliwość nawigowania stroną za pomocą klawiatury.
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w związku ze składaniem i rozpatrzeniem wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej.
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej „RODO”, administrator informuje o zasadach oraz o przysługujących Pani/Panu prawach związanych z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych:
- Administrator
Administratorem podanych przez Panią/Pana danych osobowych jest Szkoła Podstawowa nr 1 im. kpt. Leonida Teligi w Ustce, ul. Darłowska 18, 76- 270 Ustka
Inspektor ochrony danych
Z inspektorem ochrony danych (IOD) wyznaczonym przez administratora może się Pani/Pan kontaktować:
- pocztą tradycyjną na adres: Szkoła Podstawowa nr 1 im. kpt. Leonida Teligi w Ustce, ul. Darłowska 18, 76- 270 Ustka
- pocztą elektroniczną na adres e-mail: gabriela.sp1ustka@wp.pl
Do IOD należy kierować wyłącznie sprawy dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych przez administratora, w tym realizacji Pani/Pana praw wynikających z RODO.
- Podstawa prawna oraz cele przetwarzania danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej.
W zakresie danych niezbędnych do obsługi i rozpatrzenia wniosku, Pani/Pana dane przetwarzane są na podstawie:
- 6 ust. 1 lit. c RODO tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze wynikającego z:
- 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz.1062) oraz art. 18 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848);
- ustawą z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2018 r. poz. 217, z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 174) celem archiwizacji dokumentów dotyczących wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej;
- 9 ust. 2 lit. b RODO tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie ochrony socjalnej, w związku z art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz.1062) oraz art. 18 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848);
W zakresie danych nadmiarowych (tj. danych niebędących niezbędnymi danymi do rozpatrzenia wniosku) ale wskazanych z własnej inicjatywy we wniosku, Pani/Pana dane przetwarzane są na podstawie:
- 6 ust. 1 lit. a) RODO tj. przetwarzanie danych następuje na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą lub jej przedstawiciela ustawowego;
- 9 ust. 2 lit. a) RODO tj. przetwarzanie danych szczególnej kategorii następuje na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą lub jej przedstawiciela ustawowego.
III. Odbiorcy danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępnione wyłącznie organom upoważnionym na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Ponadto dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom prowadzącym działalność pocztową lub kurierską, podmiotom wspierającym Administratora w prowadzonej działalności na jego zlecenie, w szczególności dostawcom zewnętrznych systemów i programów informatycznych.
- Okres przechowywania danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów, do jakich zostały zebrane, które określono w punkcie III, a po jego upływie zgodnie z okresem przewidzianym w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach[1] oraz w rozporządzeniu w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych[2].
- Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługuje Pani/Panu prawo:
- dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
- do sprostowania (poprawiania) danych osobowych;
- prawo do cofnięcia zgody, w zakresie przetwarzania na podstawie zgody – przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofanie; wycofanie zgody następuje poprzez złożenie administratorowi oświadczenia w formie przewidzianej dla złożenia wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej;
- do usunięcia danych osobowych – w przypadkach wystąpienia przesłanek wskazanych w art. 17 RODO;
- do ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
- do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 – 193 Warszawa), jeżeli Pani/Pana zdaniem przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Dobrowolność/ Obowiązek podania danych osobowych
Szanując prywatność Pani/Pana oraz innych osób, do których Pani/Pan może odwołać się podczas komunikacji z nami prosimy, aby w korespondencji przekazywanej do Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce podawać wyłącznie dane niezbędne do obsługi wniosku o zapewnienie dostępności. W szczególności jeżeli nie jest to konieczne i niezbędne do sporządzenia i rozpatrzenia wniosku, nie należy wskazywać danych szczególnej kategorii np. danych dotyczących zdrowia.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niepodanie niektórych danych osobowych takich jak tożsamości oraz dane kontaktowe może uniemożliwić nam lub wydłużyć czas na udzielenie odpowiedzi na korespondencję oraz obsługę wniosku o zapewnienie dostępności, z którym się Pani/Pan zwraca do SP 1 Ustka.
Z tego powodu podanie podstawowych danych jak tożsamość i dane kontaktowe jest niezbędne dla prawidłowej obsługi wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej lub cyfrowej.
Podanie przez Panią/Pana z własnej inicjatywy danych nadmiarowych (tj. danych niebędących niezbędnymi danymi do rozpatrzenia wniosku), w tym danych szczególnej kategorii np. danych dotyczących zdrowia oznacza, że ma Pani/Pan świadomość, że Administrator uzyskuje dostęp do tych danych. Dane takie przetwarzane są przez SP1 Ustka na podstawie zgody, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a RODO oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO, wyrażonej w formie wyraźnego działania, którym jest dobrowolne przekazanie tych danych osobowych.
VII. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie
Pani/Pana dane osobowe nie będą profilowane ani też nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
…..…………………..
( data, podpis)
[1] Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2018 r. poz. 217, z późn. zm.)
[2] Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1743)
Plan działania Szkoły Podstawowej nr 1 im. kpt. Leonidy Teligi w Ustce na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami 2021-2024
I Dostępność informacyjno- komunikacyjna | ||
Obszar działania | Sposób realizacji | |
Dostosowania dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych ( Dz. U. poz. 848) | 1. Wyznaczenie osoby, która będzie czuwała nad dostosowaniem dokumentów elektronicznych, aby zapewniały one wymagania dostępności cyfrowej- były odczytywane przez programy, czytniki, z których korzystają osoby z niepełnosprawnością wzrokową. 2. Zorganizowanie szkolenia dla wyznaczonej osoby z tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych | |
Udoskonalenie kontaktu dla osób głuchoniemych z pracownikami za pomocą tłumacza | 1. Upowszechnienie informacji dot. dostępności tłumacza języka migowego wśród pracowników szkoły. 2. Opracowanie i rozpowszechnienie procedury wewnętrznej dot. korzystania z usług tłumacza języka migowego | |
Zapewnienie tłumacza języka migowego podczas organizowanych uroczystości, której uczestnikami są osoby głuchonieme. | Zapewnienie tłumacza języka migowego po wcześniejszym zgłoszeniu uczestnictwa w wydarzeniu osoby głuchoniemej. | |
Realizacja art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696). w ramach postępowania skargowego. | 1.Opracowanie wzoru wniosku o zapewnienie dostępności. 2. Opracowanie procedury przyjmowania i rozpatrywania wniosków w ramach postępowania skargowego o zapewnienie dostępności. | |
Wzrost świadomości pracowników instytucji na temat różnych rodzajów niepełnosprawności oraz prawidłowych zachowań w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością. | 1. Udział w szkoleniach. 2. Zapewnienie środków w budżecie na finansowanie szkoleń | |
Stworzenie regulacji dotyczących przebywania na terenie instytucji psa asystującego, psa przewodnika. | 1. Opracowanie procedury wewnętrznej. 2. Rozpowszechnienie wśród pracowników instytucji procedury przebywania na ternie instytucji psa asystującego/psa przewodnika. | |
II Dostępność architektoniczna | ||
Obszar działania | Sposób realizacji | |
Zapewnienie w budynku szkoły wolnych od barier przestrzeni komunikacyjnych. Zapewnienie rozwiązań architektonicznych, środków technicznych lub urządzeń umożliwiających dostęp do wyznaczonych pomieszczeń. | Audyt architektoniczny wewnętrzny, dyskusja wniosków, wybór optymalnego rozwiązania | |
Utworzenie miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością mi, tzw. niebieskiej koperty. | Oznakowanie miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych | |
Przegląd techniczny windy dla osób niepełnosprawnych | Zlecenie wewnętrzne | |
Toalety spełniające kryteria dostępności | Audyt architektoniczny wewnętrzny, dyskusja wniosków, wybór optymalnego rozwiązania | |
Jednolity system oznaczenia sal lekcyjnych, sekretariatu i biur pracowników administracji. | Zlecenie wewnętrzne | |
Tablica informacyjna na wejściu do budynku, informująca o położeniu poszczególnych pomieszczeń w budynku co najmniej w sposób wizualny i dotykowy | Zlecenie wewnętrzne | |
Oznaczenie wejścia głównego do budynku zmienna fakturą | Wykonanie- zlecenie wewnętrzne | |
Oznaczenie dojście do sekretariatu szkoły zmienna fakturą w podłodze | Wykonanie- zlecenie wewnętrzne | |
Wyróżnienie początku i końca wszystkich biegów schodowych | Wykonanie- zlecenie wewnętrzne | |
III Dostępność cyfrowa | ||
Obszar działania | Sposób realizacji | |
Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848) oraz ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696). | 1. Wyznaczenie osoby, która będzie czuwała nad dostosowaniem dokumentów elektronicznych, aby zapewniały one wymagania dostępności cyfrowej- były odczytywane przez programy, czytniki, z których korzystają osoby z niepełnosprawnością wzrokową. 2. Zorganizowanie szkolenia dla wyznaczonej osoby z tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych | |
Dostosowanie szablonu strony Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce do wymagań ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848) oraz ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696). | 1. Dostosowanie nowego szablonu strony internetowej do potrzeb Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce. 2. Przeniesienie danych do nowego serwisu wraz z zapewnieniem prawidłowego wyświetlania dla użytkowników. 3. Zlecenie audytu dostępności. Audyt musi zostać wykonany przez kompetentną organizację zewnętrzną. | |
Monitorowanie działalności urzędu w zakresie zapewniania dostępności cyfrowej osobom ze szczególnymi potrzebami. | 1. Koordynacja, nadzór i monitorowanie nad realizacją planu działania w zakresie dostępności cyfrowej. 2.Doskonalenie oraz identyfikacja obszarów do zwiększenia poziomu dostępności cyfrowej. | |
Dostosowanie zawartości strony portalu informacyjnego Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce do wymogów standardu WCAG 2.1. | 1. Stosowanie w zamówieniach publicznych i umowach z wykonawcami zapisów dotyczących zapewnienia napisów, audiodeskrypcji, w materiałach audiowizualnych, które będą publikowane na portalu informacyjnym Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce 2. Dostosowanie dokumentów elektronicznych opublikowanych w portalu informacyjnym Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce do standardów dostępności określonych w zalecaniach organizacji W3C w wersji WCAG 2.1. | |
Monitoring realizacji Planu prowadzony będzie przez Koordynatora do spraw dostępności w zakresie jego kompetencji. W ramach procesu monitoringu, Koordynator do spraw Dostępności, przygotują sprawozdanie z realizacji planu działania.
Zgodnie z zapisami Ustawy art. 11 Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce co 4 lata, najpóźniej do 31 marca danego roku przygotuje raport o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz zatwierdzi go na portalu sprawozdawczym Głównego Urzędu Statystycznego. Następnie raport zostanie opublikowany na stronie BIP Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce.
Procedura składania wniosku i skargi w sprawie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na terenie Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce.
Wniosek o zapewnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ( Dz. U. z 2020r. poz. 1062) zwanej dalej „ustawą”, każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno- komunikacyjnej, o których mowa w art.6 pkt. 1 lub 3 ustawy.
Natomiast na podstawie art. 30 ustawy, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno- komunikacyjnej.
Wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związana informacja lub żądanie zapewnienia dostępności (wniosek o zapewnienie dostępności)
Wniosek o zapewnienie dostępności informacyjno- komunikacyjnej powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno- komunikacyjnym
- wskazanie kontaktu z wnioskodawcą
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot do którego kierowany jest wniosek o zapewnienie dostępności ma 14 dni na zapewnienie dostępności w zakresie zawartym we wniosku. W szczególnych przypadkach, po uprzednim skontaktowaniu się z wnioskodawcą i podaniu przyczyny opóźnienia, podmiot może wyznaczyć inny termin na zapewnienie dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
I Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art. 18.1. ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1 albo o jego udostepnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7.
II Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej musi zawierać
- dane kontaktowe wnioskodawcy
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które maja być dostępne cyfrowo
- wskazanie kontaktu z wnioskodawcą
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Podmiot do którego kierowany jest wniosek o zapewnienie dostępności ma 7 dni na zapewnienie dostępności w zakresie zawartym we wniosku. W szczególnych przypadkach, po uprzednim skontaktowaniu się z wnioskodawcą i podaniu przyczyny opóźnienia, podmiot może wyznaczyć inny termin na zapewnienie dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Wnioski w sprawie dostępności można składać:
- osobiście w sekretariacie Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce przy Darłowskiej 18 w Ustce.
- Korespondencją pocztową na adres: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kpt. Leonida Teligi w Ustce, ul. Darłowska 18. 760270 Ustka.
- Korespondencja mailowa na adres: spnr1ustka@wp.pl
III. Skarga na brak dostępności
W przypadku gdy podmiot publiczny nie zapewni wnioskowanej dostępności w terminie wyżej wskazanym, Wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności.
Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PEFRON w terminie 30 dni od dnia:
- w którym upłynął odpowiednio termin:
- określony w art. 31 ust. 1 ustawy albo
- wskazany w powiadomieniu, o którym mowa w art. 31 ust. 2;
- otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. ust. 2.
Uprzejmie informujemy, że w postepowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postepowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosków zgodnie z właściwością.
Złożenie skargi nie oznacza jej automatycznego uwzględnienia- kwestie te są każdorazowo analizowane w odniesieniu do konkretnych przypadków i odpowiednio rozstrzygane przez Prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji osób niepełnosprawnych (PEFRON)
Akty prawne:
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020r. poz. 1062)
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 848)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2021r. poz. 573, 1981)
- Ustawa z dnia z 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się ( Dz. U. z 2017r. poz. 1824)
Procedura wejścia na teren Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce osoby niepełnosprawnej z psem asystującym
I Wstęp
Celem procedury jest określenie zasad zapewnienia wstępu osobie korzystającej z psa asystującego na teren Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce przy ul. Darłowskiej 18.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ( Dz. U. z 2020 poz. 1062)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( tj. Dz. U. z 2021 poz. 573, z póź. zm.).
- Rozporządzenie Ministra pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2010r. w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego (Dz. U. z 2010 nr 64 poz. 399).
- Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r.- Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M. P. 1997 nr 50 poz. 475)
II Definicje
Osoba niepełnosprawna– osoba której sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę, oraz pełnienie ról społecznych. Osoby z niepełnosprawnością zgodnie z przepisami Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych jest osoba, która posiada stosowane orzeczenie.
Pies asystujący– odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony pies, w szczególności pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
Uprząż dla psa asystującego- to rodzaj uprzęży dla psa, która posiada: szeroka taśmę w kształcie litery „U” ( patrząc z góry) poprowadzona przed mostkiem, stałej długości ( nieregulowana); taśmę (pętla) poprowadzoną wokół klatki piersiowej, zapinana i regulowana; uchwyt ( rączka) w górnej części (na przedłużeniu pętli) umożliwiający przypięcie smyczy czy przytrzymanie zwierzaka na spacerze
III. Prawa i obowiązki właścicieli psa asystującego
- Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( tj. Dz. U. z 2021 poz. 573, z późn. zm. ), osoby niepełnosprawne wraz z psem asystującym mają prawo wstępu do obiektów użyteczności publicznej, w szczególności do budynków i ich otoczenia przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej.
- Psami asystującymi są:
- pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej – daje osobie niewidomej lub niedowidzącej możliwość samodzielnego i bezpiecznego poruszania się bez obawy natrafienia na przeszkodę.
- pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo – asystuje osobie niepełnosprawnej ruchowo poruszającej się na wózku. Pies asystent specjalizuje się w podnoszeniu, podawaniu, otwieraniu i naciskaniu.
- pies sygnalizujący osoby głuchej i niedosłyszącej – asystuje osobie głuchej lub niedosłyszącej przez zwracanie jej uwagi na określone dźwięki, a następnie doprowadzenie jej do źródła hałasu.
- pies sygnalizujący atak choroby (np. epilepsji, chorób serca) – wyczuwa nadchodzący atak choroby i ostrzega o tym właściciela lub osoby z jego otoczenia lub reaguje na atak choroby.
- Osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.
- Warunkiem skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w pkt. 1, jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
- Status psa asystującego potwierdza certyfikat wydawany po odbyciu odpowiedniego szkolenia.
- Certyfikat wydaje uprawniony do tego podmiot prowadzący szkolenie psów asystujących, wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.
- Certyfikat zawiera:
- miejsce i datę wydania certyfikatu
- numer i datę wpisu do rejestru prowadzone przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
- imię, rasę oraz datę urodzenia psa
- imię i nazwisko osoby z niepełnosprawnością, której pies asystujący będzie służył
- podstawę prawną wydania certyfikatu oraz pieczęć i podpis podmiotu wydającego certyfikat
- Pracujący pies musi mieć umieszczony, w widocznym miejscu, na uprzęży, napis „pies asystujący”.
- Uprawnienie, o którym mowa w pkt. 1 nie zwalnia osoby niepełnosprawnej z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psa asystującego.
IV Uwagi końcowe
Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce poprzez przygotowanie procedury chce zapewnić równy dostęp osobom z niepełnosprawnością do obiektów użyteczności publicznych oraz likwidować bariery, a także realizować minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Obsługa osób posługujących się językiem migowym
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się ( Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1243, z późn. zm.) organy administracji publicznej są zobowiązane do zapewnienia realizacji usługi pozwalającej na komunikowanie się z osobami doświadczającymi trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się.
Osoby niesłyszące lub niedosłyszące (zwane dalej „osobami uprawnionymi”) mogą skorzystać w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce z usługi certyfikowanego tłumacza migowego lub z pomocy osoby przybranej. Umożliwi to bezpośrednią obsługę uprawnionych, które w trakcie wizyty mogą liczyć na bezpłatną pomoc w komunikacji przy załatwieniu spraw administracyjnych lub uzyskaniu informacji.
Osoby uprawnione
Osobami uprawnionymi są wszystkie osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się. Przede wszystkim są to osoby niesłyszące. Mogą to być także osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, wpływającymi na posługiwanie się słuchem i mową, a także osoby niebędące osobami niepełnosprawnymi, a mające trudności w skutecznym komunikowaniu się z innych przyczyn, np. ze względu na podeszły wiek.
Osoba uprawniona ma prawo do:
- Załatwienia sprawy przy pomocy osoby przybranej
Rozwiązaniem prawnym wprowadzonym przez ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się jest możliwość reprezentowania osoby uprawnionej przez osobę przybraną. Może nią być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem takiej osoby ma być pomoc w załatwieniu spraw w organach administracji publicznej. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM (polski język migowy), SJM (system językowo-migowy), ani SKGON (sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych).
Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać wyłącznie w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej.
- Skorzystanie z usług tłumacza języka migowego
Osoba uprawniona, która chce skorzystać z pośrednictwa tłumacza lub tłumacza przewodnika, zobowiązana jest do zgłoszenia tego faktu na co najmniej 3 dni robocze przez planowaną wizytą w instytucji ( z wyłączeniem sytuacji nagłych). Chęć skorzystania z usługi należy zgłosić w formie pisemnej. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu, którego wzór znajduje się poniżej. Zgłoszenie można przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres : spnr1ustka@wp.pl, przesłać pocztą tradycyjną na adres: Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce, ul. Darłowska 18, 76-270 Ustka lub złożyć w sekretariacie szkoły.
Zgłoszenie zostanie przekazane do pracownika merytorycznego, który skontaktuje się za pomocą wybranego sposobu komunikacji (sms, mms, mail) w celu potwierdzenia miejsca i terminu wizyty.
Po otrzymaniu takiego zgłoszenia instytucja ma obowiązek zamówić specjalistyczną usługę tłumacza z rejestr tłumaczy prowadzonego, zgodnie z ustawą, przez Wojewodę Pomorskiego (https://uwgdansk.bip.gov.pl/wk/rejestry-wk/502949_rejestr-tlumaczy-pjm-sjm-i-skogn.html ). Osoba zgłaszająca może wskazać konkretnego tłumacza z rejestru, który posługuje się właściwą odmianą języka migowego lub odpowiednimi umiejętnościami jako tłumacz przewodnik i odpowiada indywidulanym potrzebom uprawnionego.
ZAŁĄCZNIKI:
- Klauzula RODO- do wniosku o odstepność (PDF, 481 KB)
- Plan działania-Dostępność (PDF, 455 KB)
- Procedura składania wniosków i skarg (PDF, 474 KB)
- Procedura -pies asystujący (PDF, 470 KB)
- Obsługa osób głuchoniemych (PDF, 432 KB)
- Zgłoszenie- tłumacz j.migowego (DOCX, 14 KB)
- Wniosek o zapewnienie dostępności (DOCX, 16 KB)