Szkoła Podstawowa nr 1
w Ustce

JEDYNKA
im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce
im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce
im. kpt. Leonida Teligi

„Seaways, Pathways of International Learning”​

Odwiedź nas:

Wizyta partnerska w Norwegii – SNIPI – ERASMUS+

Realizacja program Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning” dobiega końca. Nauczyciele ze szkół z Irlandii, Islandii, Hiszpanii i Polski spotkali się na piątym, już ostatnim spotkaniu projektowym w norweskiej szkole w Kolltveit.

Gospodarze spotkania, dyrektor Karin Haugen, koordynatorzy Renate Edvardsen i Laila Bach, nauczyciele z Kolltveit Skule wraz z uczniami zadbali o każdy dzień pobytu nauczycieli z partnerskich szkół wypełniając je różnorodnymi warsztatami w salach lekcyjnych i w terenie.

Pierwszy dzień to krajoznawcza wyprawa nad rzekę z klasą 3 pod opieką Anne Haugro. Obcowanie z naturą jest nieodzownym elementem edukacji w szkole. Razem z uczniami mogliśmy podziwiać piękne krajobrazy nieopodal szkoły w Kolltveit, roślinność i zwierzęta typowe dla tego obszaru Norwegii. Nad rzeką łowiliśmy pstrągi. Uczniowie pod opieką swoich wychowawców sami oprawiali ryby jednocześnie ucząc się ich anatomii. Następnie wszyscy mogli spróbować jak smakuje grillowany pstrąg.
Po powrocie do szkoły uczniowie klas 5, 6 i 7 zaprezentowali swoje projekty na temat Wikingów. Mogliśmy dowiedzieć się, gdzie mieszkali, jak wyglądali, w co się ubierali, co jedli i czym się zajmowali. Uczniowie zbudowali piękne makiety przedstawiające domostwa Wikingów, jak również przykłady biżuterii i strojów. Codzienne życie, zwyczaje, historia i podboje zaciekawiły wszystkich uczestników warsztatów.
Kolejnym elementem warsztatów był wykład Kennetha Bruvika zatytułowany „Plastik w naszych oceanach”. Prelekcja dotyczyła ochrony przybrzeżnej przyrody, fiordów, rzek i oceanów.

Kolejny dzień wizyty partnerskiej rozpoczął się od występu artystycznego uczniów przygotowanego na przyjazd gości z innych szkół oraz z okazji narodowego święta Norwegii, które obchodzone jest 17 maja. Gościem specjalnym był burmistrz Kolltveit Tom Georg Indrevik.Następnie nauczyciele z partnerskich szkół mieli możliwość uczestniczyć w lekcjach klas młodszych. Były to zajęcia plastyczne, muzyczne, informatyczne oraz prezentacje i zabawy. Razem uczyliśmy się słownictwa morskiego w językach szkół biorących udział w projekcie.

Po zajęciach w szkole odwiedziliśmy muzeum „Kystgarden”, w którym mogliśmy dowiedzieć się interesujących faktów na temat życia, tradycji i historii ludności w nadmorskich osadach.
Dzień zakończył się krótką wyprawą na wyspę Turøy, gdzie mogliśmy podziwiać piękne norweskie krajobrazy.

Ostatni dzień warsztatowy to wizyta w Finnegaarden, jednym z zabytkowych domów Bryggen w którym znajduje się siedziba muzeum, którego ekspozycja poświęcona jest Lidze Hanzeatyckiej oraz jej wpływowi na rozwój Bergen. Mogliśmy tu zobaczyć m.in. oryginalną halę kupiecką oraz biuro handlarza.

Podczas wizyty odbyło się spotkanie koordynatorów i nauczycieli ze wszystkich partnerskich szkół, które miało na celu podsumowanie dotychczasowych działań. Nauczyciele wymienili się drobnymi prezentami, które związane są z ich regionami.
Uzupełnione zostały informacje na platformie Mobility Tool. Nauczyciele omówili szczegóły pracy na platformie E-Twinning oraz na stronie internetowej projektu www.erasmussnipi.com. Uzgodniono szczegóły dotyczące raportu końcowego projektu „SNIPI”.

Wizyta w Norwegii była ostatnią w projekcie „Seaways, Pathways of International Learning”. Prawie trzy lata wspólnej pracy, spotkania, warsztaty, nowe znajomości sprawiły, że rozstanie nie było łatwe, ponieważ projekty Erasmus+ to nie tylko działania. To przede wszystkim wspaniała przygoda, podczas której ludzie z różnych państw europejskich odnajdują przyjaźnie i wspólne cele do realizacji. Mamy nadzieję, że nasz projekt zachęcił innych do działania na rzecz ochrony środowiska morskiego.

O Wikingach w programie Erasmus+ „SNIPI”

Klasy 2, 4, 6 i 7 odkrywają tajemnice Wikingów. Jak wyglądali, gdzie mieszkali, czym się zajmowali, gdzie podróżowali. Czy Wikingów można było spotkać na naszych terenach w dawnych czasach? Czy wiedzieliście, że osiedlili się oni np. w Wielkopolsce, a ich potomkiem był Mieszko I?
Informacje o ich codziennym życiu, historii, zwyczajach i podbojach były wstępem do prac plastycznych. Uczniowie oglądali filmy i przygotowali prezentacje. Dzięki połączeniu nauki i zabawy możemy teraz podziwiać rysunki przedstawiające piękne okręty i postacie Wikingów wykonane przez uczniów klas 2b, 4MS, 5a i b, 7c i 6a. Lekcje zostały przeprowadzone w ramach programu Erasmus+ ” SNIPI” przez nauczycieli: Iwona Siemaszko- Kaszuba, Monika Szydloch i Lilla Marciniak.

Spotkanie projektowe programu Erasmus+ “ SEAWAYS, PATHWAYS OF INTERNATIONAL LEARNING​” w GRUNDARFJÖRÐUR W ISLANDII

9/3/2022 – 12/3/2022 

Projekt Erasmus+ “SNIPI” jest realizowany w SP1 w Ustce od września 2019r. Czwarte spotkanie projektowe odbyło się w pięknej Islandii. Warsztaty prowadzone przez nauczycieli ze szkoły Grunnskoli Grundarfjardar były doskonale zorganizowane, ale trudno nie wspomnieć o przepięknych krajobrazach tego odległego i niezwykłego kraju. Multimedialny lot w centrum “Fly over Iceland” w Rejkiawiku, podczas której mozna zobaczyć najdalsze zakątki Islandii jest niezapomnianym wrażeniem.  

Gospodarze spotkania, dyrektor Sigurður Gisli Guðjonsson, szkolny koordynator Sigurrós Sandra Bergvinsdottir  i nauczycielka Ingibjörg Eyrún Bergvinsdottir zadbali, aby nauczyciele z Polski, Hiszpanii, Irlandii i Norwegii wraz z uczniami z islandzkiej szkoły każdy dzień pobytu spędzili aktywnie uczestnicząc w różnorodnych warsztatach:  

  • sekcja ryby, czyli co kryje się w jej wnętrzu; za pomocą skalepla uczniowie i nauczyciele rozcinali ryby i uczyli się nazewnictwa jej organów  
  • prezentacja multimedialna o rybach, które zamieszkują pobliskie tereny morskie 
  • zajęcia ICT – Paint ( program do rysowania i pisania na komputerze);                              podstawy programów Vinyl i Inkscape ( projektowanie naklejek na prezenty); program Tinkercad do tworzenia modeli 3d; praca z robotami  Sphero Bolt i Blue Bot, których można używać do podstaw kodowania i matematyki dla młodszych dzieci; zajęcia dla nauczycieli w grupach z aplikacją: GPS treasure hunt app – poszukiwanie skarbów, gra, w których nauczyciele z państw partnerskich przy pomocy tabletów oraz czytników kodów QR musieli rozwiązać zagadki na czas – najlepsza okazała się  drużyna z Polski, która dzięki pracy zespołowej zdobyła najwięcej punktów 
  • zajęcia praktyczne – jak zrobić sushi 
  • zajęcia sportowe 
  • zajęcia techniczne z obróbki drewna 
  • zajęcia w grupie przedszkolnej 
  • prezentacja szkoły muzycznej 
  • podsumowaniem zajęć była próba zaśpiewania przez wszystkich nauczycieli najtrudniejszej piosenki karaoke na świecie z elementami języka islandzkiego 

Podczas wizyty nauczyciele mieli również okazję odwiedzenia kilku ciekawych miejsc, parków i muzeów. Historia, tradycje i kultura to elementy, które oprócz wymiany dobrych praktyk i dosonalenia komeptencji językowych, poznajemy dzięki projektowi Erasmus+. 

  • Najpiękniejsza góra Kirkjufell i wodospad Kirkjufellsfoss znajdują się niedaleko miejscowości Grundarfjörður. 
  •  Prezentacja na temat Parku Regionalnego Snæfellsnes w Sögumiðstöð dostarczyła nam informacji o mieście i okolicy Grundarfjörður, edukacji, transporcie, turystyce, kulturze, festiwalach, sporcie i rozrywce. 
  •  Wizyta w G.Run, w jednej z najnowoczesniejszych przetwórni ryb na Islandii to kolejny punkt naszej wizyty. Z przyjemnością mogliśmy posłuchać po polsku informacji o powstaniu i działalności fabryki, ponieważ 90% pracowników to Polacy.  
  • Odwiedziliśmy islandzkie Centrum Eider – nowoczesne muzeum i centrum wiedzy, które zaprasza do poznania Kaczki Eider, ciekwaych metod jej hodowli w przeszłości i teraźniejszości. Centrum to znajduje się w mieście Stykkishólmur nad zatoką Breiðafjörður, gdzie mieszczą się duże tereny hodowlane Kaczek Eider i ich najbardziej ekstensywna hodowla na świecie. 
  • Niezapomnianych wrażeń dostarczyła nauczycielom wyprawa morska śladami pierwszych Wikingów zakończona degustacją przegrzebek islandzkich. 

 Jednym z punktów wizyty było spotkanie koordynatorów i nauczycieli ze wszystkich partnerskich szkół, podczas którego podsumowano dotychczasowe działania. Nauczyciele wymienili się drobnymi prezentami, które związane są z ich regionami. Szkoła w Islandii przygotowała dla każdego uczestnika warsztatów modele łódek wydrukowane w drukarce 3D oraz obrazki maskonura przygotowane przez dzieci. Główny koordynator Shane Mc Donagh  przywiózł dla każdej szkoły piękny, ręcznie wykonany model latarni.  

Uzupełnione zostały informacje na platformie Mobility Tool. Nauczyciele omówili szczegóły pracy na platformie E-Twinning oraz na stronie internetowej projektu www.erasmussnipi.com. Zaplanowana została wizyta w Norwegii, która będzie ostatnim spotkaniem projektowym „SNIPI”.  

Nasz projekt „SNIPI” w mediach!

Projekty europejskie Erasmus+, to nie tylko działania na terenie szkoły. Uczymy się, ale również zachęcamy innych do działań ekologicznych. Razem z partnerami z zaprzyjaźnionych szkół w Irlandii, Islandii, Hiszpanii i Norwegii propagujemy ochronę środowiska morskiego. Nasz projekt został zauważony i doczekał się krótkich relacji w TV, w internecie oraz w radiu. Plastyczne projekty latarni oraz morza 3D naszych uczniów można było podziwiać na ekranach telewizyjnych.

Obejrzyjcie i przyłączcie się do działania:)

Jedynka na fali ekologicznych działań w ramach projektu ERASMUS+

Jedynka na fali ekologicznych działań w ramach projektu ERASMUS+
Od 17 do 20 listopada br w ramach projektu Erasmus+ „SNIPI” Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce gościła nauczycieli z partnerskich szkół z Irlandii, Islandii, Hiszpanii i Norwegii.

Jedynka już po raz siódmy uczestniczy w projekcie europejskim, tym razem pod nazwą „Seaways, Pathways of International Learnig”, chociaż częściej używana jest nazwa „SNIPI”, która powstała z pierwszych liter krajów partnerskich i jest jednocześnie imieniem maskotki projektu znajdującej się również w jego logo, ośmiornicy.

Podejmowane przez nauczycieli ze szkół partnerskich zadania koncentrują się na tematyce ochrony mórz i oceanów, rozwijania wśród uczniów poczucia odpowiedzialności za nasze morskie środowisko i bezpieczeństwo nad wodą. Ważnym zadaniem projektu jest spojrzenie na morze jak na nasze dziedzictwo, które trzeba chronić, ale też o którym powinniśmy się uczyć.

Projekt realizowany jest od 2019 roku i ze względu na okres pandemii przedłużony został do sierpnia 2022. Do tej pory odbyły się robocze spotkania w Irlandii i Hiszpanii. Partnerzy pracują pod kierunkiem głównego koordynatora, dyrektora szkoły w Kinvara w Irlandii, pana Shane McDonagh. Nauczyciele biorą udział w różnorodnych zajęciach warsztatowych, jednocześnie doskonaląc umiejętności językowe. Głównym celem wszystkich spotkań jest wymiana dobrych praktyk, uczenie się i przekazywanie wiedzy innym.

Tym razem przyszła kolej na Ustkę. Wizytę w SP1 przygotowała p. Ewelina Pietrzyk – koordynator projektu we współpracy z nauczycielami języka angielskiego, informatyki, geografii, chemii, biologii, plastyki, edukacji wczesnoszkolnej, wychowania fizycznego, muzyki i świetlicy szkolnej. Wszystkie zajęcia skupiały się wokół tematyki morskiej, ale każde były wyjątkowe i kreatywne. Przy dźwiękach szanty, w kręgu legend o Syrence i usteckiej latarni uczniowie oraz nauczyciele budowali statki i latarnie, przenosili swoje wyobrażenia o morskim świecie na obrazy i wodne origami. W szkole można podziwiać wystawę ponad 60 modeli latarni oraz makiety morza w 3D, które zachwycają pomysłowością i precyzją wykonania.

Wiedzę o krajach nadbałtyckich, zanieczyszczeniu mórz czy składzie chemicznym wody uczestnicy projektu zgłębiali podczas lekcji z dziećmi. Nie zabrakło też pokazów ratownictwa morskiego. Zajęcia szkolne zostały uzupełnione wizytami w Kapitanacie Poru Ustka, w latarniach w Ustce i Czołpinie, w Muzeum Bursztynu oraz w Muzeum Słowińskiego Parku Narodowego. Podsumowaniem wizyty było przedstawienie przygotowane przez uczniów i nauczycieli naszej usteckiej Jedynki z okazji Święta Niepodległości oraz 101 rocznicy zaślubin Polski z morzem, które wywarło ogromne wrażenie na gościach z partnerskich szkół.

Wszystkie kraje partnerskie projektu „SNIPI” są otoczone morzami i Oceanem Atlantyckim. Razem musimy dbać o naszą przyszłość i nie wolno nam ignorować zagrożenia dla naszego środowiska.

Kolejne warsztaty odbędą się podczas wizyty w Islandii. Czekamy z niecierpliwością.

KONKURS !!! W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+ „SEAWAYS, PATHWAYS OF INTERNATIONAL LEARNING” – SNIPI

W październiku odbył się w naszej szkole konkurs w ramach projektu Erasmus+ SNIPI.

Uczniowie klas młodszych mieli za zadanie wykonanie makiety morza 3D, a klasy starsze modelu latarni lub plakatu o tematyce morskiej. W konkursie wzięło udział aż 57 uczniów. Wszystkie prace są wspaniałe, ciekawe i kreatywne. Nasi młodzi artyści, projektanci i architekci ponownie nas zaskoczyli swoją wyobraźnią i tym jak znakomicie w najmniejszych szczegółach potrafili wykonać prace.

Wszyscy uczniowie zasługują na nagrody i wyróżnienia. Każdy otrzyma słodki upominek, pochwałę za udział w projekcie Erasmus+ oraz dodatkową oceną celującą.

Nagrody – niespodzianki, ufundowane przez naszych wspaniałych sponsorów, którymi są:

– Państwo Monika i Jakub Graczyk z KINA DELFIN USTKA
– Panie Dagmara Górecka –Basińska i Aleksandra Dubieniecka z Restauracji Laguna Marine Food & Drink
– Państwo Beata i Adam Jakubiak z MISTRAL, Ustka
w postaci VOUCHERÓW zostaną wylosowane w piątek 19 listopada podczas wizyty nauczycieli z partnerskich szkół z Irlandii, Islandii, Norwegii i Hiszpanii.
Wszystkie prace można oglądać w naszej galerii zdjęć oraz na naszej szkolnej wystawie.

KONKURS – LEGENDA O DUCHU Z USTECKIEJ LATARNI

W ramach projektu europejskiego Erasmus+ „SNIPI” w naszej szkole został przeprowadzony konkurs na legendę o „Duchu z usteckiej latarni”. Do p. Joanny Borkowskiej trafiło osiem prac, której autorami byli uczniowie klas IV-VIII naszej Jedynki. Wybór był bardzo trudny, ponieważ każda z legend była oryginalna i ciekawa. Dlatego Jury postanowiło „wylosować” zwycięzcę i został nim uczeń klasy 5b Oliwier Lickiewicz. Nagroda ufundowana przez właścicieli Restauracji Laguna Marine Food & Drink zostanie wręczona podczas pobytu nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół partnerskich z programu Erasmus+ 19 listopada. Za wszystkie niesamowite legendy uczniowie zostaną nagrodzeni słodkimi upominkami i dodatkowymi ocenami celującymi.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom!!!

 

Legenda o duchu Usteckiej Latarni

Dawno, dawno temu w miejscowości Ustka położonej nad samym brzegiem Morza Bałtyckiego znajdowała się latarnia morska. Pracował w niej latarnik, zwany „Ustek”. To on codziennie wskazywał wejście do portu wszystkim statkom i kutrom rybackim. Pewnej nocy, gdy do portu w Ustce wpływał kuter rybacki UST-1137, na jego burcie zaczął się ukazywać cień. Wyglądał do połowy trochę jak ryba, a z drugiej połowy jak piękna kobieta. Ustek nie miał wątpliwości, że to był duch- krzyknął. Duch wywodzący się z jego latarni. Duch Syreny, której prawdopodobnie złowiono w sieci ukochanego. Latarnik pomyślał od razu, że to jakiś zły znak. Zakręciło mu się w głowi, zemdlał. Wtedy przyśniło mu się :”że Syrena ukazała się, ponieważ pewien rybak wyławiał zbyt wiele ryb z morza i złowił tez jej ukochanego”. Ocknął się bardzo się bał. Myślą , że to konie świata. Okazało się jednak, że kuter rybacki UST01137 stał już bezpieczny w porcie na swoim miejscu. Ustek doszedł jednak do wniosku, że Syrena pojawiła się, by ostrzec przed wielkim sztormem wszystkich ludzi morza. Od tamtej pory Ducha Syreny latarnik nazwał ”Ustecką Syreną” i do dziś strzeże ona wszystkich rybaków i żeglarzy przed nadchodzącymi żywiołami.

Na cześć całego tego zdarzenia przed portem w Ustce stoi pomnik Usteckiej Syrenki. Usytuowany jest niedaleko latarni morskiej. Syrenka znajduje się również w herbie Ustki i tak jak postać z pomnika, również wpatruje się w morze, oczekując szczęśliwego powrotu lokalnych rybaków do domu.

Lekcja trochę inaczej, czyli spotkanie na Zoom z uczniami z Irlandii

15 października nasi uczniowie z klas 2b, 7c, 8 a,b i s wzięli udział w niecodziennej lekcji łącząc się przez platformę ZOOM z uczniami ze szkoły partnerskiej z Irlandii w Kinvara. Na spotkaniu obecni byli również uczniowie z Islandii.

Nauczyciele i uczniowie ze szkoły w Kinvara opowiadali o lokalnych produktach spożywczych. Dzieci prezentowały dania przygotowane przez nich i ich rodziców. Podczas spotkania łączyliśmy się również z nauczycielką, która będąc na lokalnym festynie prezentowała stragany z lokalnymi wyrobami. Lekcja odbyła się oczywiście w języku angielskim. Takie spotkania to doskonały sposób na rozwój umiejętności językowych, ale również okazja do poznania kultury i tradycji innych państw. To jedna z zalet udziału w programach europejskich Erasmus+.

Planujemy spotkanie warsztatowe w Ustce

W końcu, po prawie półtorarocznej przerwie spowodowanej pandemią, planujemy warsztaty z programu Erasmus+ ” Seaways, Pathways of International Learning”. Podczas spotkania online nauczyciele omawiali szczegóły wizyty planowanej na połowę listopada. Tym razem nauczyciele ze szkół partnerskich z Irlandii, Islandii, Hiszpanii i Norwegii mają odwiedzić naszą „Jedynkę”. Na ich przyjazd zaplanowano ciekawe lekcje pełne eksperymentów, warsztaty, pokaz ratownictwa morskiego oraz wizyty w lokalnych muzeach. Z niecierpliwością czekamy na gości z programu Erasmus+.

Wakacyjne "art-show" o tematyce morskiej

Podczas półkolonii organizowanych w naszej szkole uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności plastyczne w niezwykle kreatywny sposób. Wyobraźnia dzieci jest nieskończona – malowidła na foli o tematyce morskiej zachwyciły nas wszystkich.

Korespondencja między uczniami z zaprzyjaźnionych szkoł- Erasmus+

Projekty europejskie ERASMUS+ w naszej szkole dają możliwość uczniom wymiany korespondencyjnej z dziećmi z innych partnerskich szkół, a co za tym idzie ćwiczenie umiejętności językowych. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Walentynek oraz Wielkanocy uczniowie wymienili się ręcznie zrobionymi kartkami.

Obecnie trwa wymiana mailowa między uczniami z naszej szkoły oraz dwóch szkół hiszpańskich, z Alicante oraz Pampeluny. Uczniowie piszą do siebie w języku angielskim opisując siebie, swoje rodziny, zainteresowania oraz dzieląc się informacjami o swoich miastach. Nowe przyjaźnie, dobra zabawa i nauka języka obcego w jednym J

Dzień Morza Bałtyckiego

22 marca obchodzony jest Dzień Morza Bałtyckiego. Został ustanowiony aby zwrócić uwagę społeczności międzynarodowej na problemy związane z jego ochroną. Z racji położenia Naszej Szkoły nad Bałtykiem jest to dla nas wszystkich niezwykle ważne. Dlatego nie mogło zabraknąć tego dnia w naszym szkolnym kalendarzu. Co roku chętnie przyłączamy się do akcji, klasy młodsze poznają środowisko przyrodnicze Bałtyku, państwa lezące nad morzem, klasy starsze chętnie też włączają się w akcję sprzątania plaży.

W tym roku klasa 2a miała możliwość uczestniczyć w niezwykłej lekcji, podczas której zostały połączone elementy zajęć przyrodniczych, zajęć języka angielskiego oraz nowoczesne technologie. Uczniowie zapoznali się ze sposobem działania drukarki 3D, poznali organizmy żyjące w Bałtyku, dowiedzieli się o ciekawostkach związanych z morzem nie tylko w języku polskim ale również w języku angielskim. Podczas lekcji mieli możliwość poćwiczyć umiejętności obsługi komputera.

Lekcja była ogromnym zastrzykiem informacji i wspaniałą zabawą 😊 Lekcja zostanie zaprezentowana partnerom szkoły w projekcie Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning”

Dziękujemy Uczniom oraz Wychowawcom klasy 2A i 2B za wykonanie pięknej dekoracji klasy.

Spotkanie projektowe w Hiszpanii, Pamplona 3-6.03.2020r.

Szkoła Podstawowa EI CEIP San Francisco w Hiszpanii w miejscowości Pampeluna- krainie Basków była miejscem drugiej wizyty partnerskiej w ramach projektu Erasmus + „Seaways, Pathways of International Learning”. Spotkanie odbyło się w dniach 4- 8 marca 2020 r.

Nauczyciele i uczniowie szkoły w Pampelunie bardzo dobrze przygotowali się do wizyty grupy nauczycieli ze szkół z Irlandii, Islandii, Norwegii i Polski, którzy byli pod wrażeniem samego budynku, mieszczącego się w pięknej kamienicy w centrum miasta, ale i również dekoracji ściennych na korytarzach i w salach lekcyjnych. Wśród nich znalazły się plakaty, plansze, makiety i rysunki dotyczące tematyki projektu- ekologii i recyklingu wód śródlądowych i morskich. Nauczyciele wizytujący mogli podziwiać starannie i atrakcyjnie wykonane prace pokazujące w jaki sposób i czym zanieczyszczone są wody rzek, jezior, mórz i oceanów. Uczniowie wraz z nauczycielami przywitali gości tradycyjnym tańcem baskijskim, a następnie zaprosili do wspólnego wykonania Polki. W programie wizyty były również lekcje, podczas których uczniowie prezentowali i omawiali w języku angielskim swoje projekty multimedialne o ochronie środowiska i segregacji śmieci. Po zajęciach lekcyjnych nauczyciele zostali zaproszeni na spotkanie z szefową Biura Projektów Europejskich, Panią Elisą Echenique do Wydziału Edukacji i Departamentu Rządu Nawarry w celu przedyskutowania głównych założeń projektu i form dalszej współpracy między partnerskimi szkołami.

W ramach wizyty w Pampelunie odbyły się także warsztaty edukacyjne dla nauczycieli z europejskiego programu Erasmus +. Miały miejsce nad rzeką Arga pod kierunkiem słynnego biologa i ekologa Gabi Berazategi- znawcy flory i fauny regionu. Omawiał i prezentował sposoby ochrony wód rzeki, ryb, roślinności i ptactwa. A nauczyciele dokonali obserwacji przyrody za pomocą specjalistycznego sprzętu.

Kolejnego dnia wizyty nauczyciele zostali zaproszeni do szkolnego studia radiowego, gdzie udzielali odpowiedzi na zadawane przez uczniów pytania dotyczące ojczystych krajów.

Obejrzeli również przedstawienie przygotowane przez dzieci w języku angielskim o polowaniu na ostatniego wieloryba. Odbyło się ono w dużej sali kinowej mieszczącej się w szkole.

Trzeciego dnia wizyty nauczyciele pojechali do Muzeum Alboala, nieopodal miasta San Sebastian, gdzie trwa rekonstrukcja statku San Juan, który służył do połowu wielorybów w XIV w. Przewodnik muzealny poprowadził warsztaty o tym jak w sposób ekologiczny podróżowano z kraju Basków do Kanady. Patronat nad pracami rekonstrukcyjnymi statku w 2015 r. objęło UNESCO.

Bardzo istotnym i pożytecznym pod względem merytorycznym i praktycznym było spotkanie grup nauczycieli projektu, podczas którego omówili dotychczasowe działania w swoich szkołach i formy promocji na stronie TwinSpace. Zasady umieszczania materiałów na tej stronie przypomniała Pani Ewelina Pietrzyk, koordynatorka projektu w naszej szkole.

Następne spotkanie z programu Erasmus + „Seaways, Pathways of International Learning” zaplanowane było w Islandii w maju bieżącego roku. Niestety ze względu na pandemię szkolenie przełożono na następny rok szkolny.

EUROPEJSKI PIKNIK C.D. - DEGUSTACJA ISLANDZKICH PRZYSMAKÓW!

W ramach programu Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning” nasza szkoła oraz szkoła z Islandii wymieniły się paczkami z typowymi produktami spożywczymi. Obie paczki zostały otwarte jednocześnie podczas spotkania online uczniów i nauczycieli. Taka forma kontaktu wzbudziła wśród polskich i islandzkich rówieśników wiele pozytywnych emocji. Uczniowie mogli się zobaczyć, porozmawiać oraz wymienić się wrażeniami po degustacji. Naszym islandzkim partnerom najbardziej smakowały kabanosy i „Krówka Ustecka”. Wśród uczniów „Jedynki” królowały rodzynki w czekoladzie, żelki i czekoladowe mleko. To było bardzo smaczne i wesołe doświadczenie.

Europejski piknik

Zaczynamy nasz ”Europejski Piknik” w ramach programu Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning”.

Wysłaliśmy do szkoły islandzkiej kilka typowych polskich produktów spożywczych. Zaproponowaliśmy też naszym kolegom grę – uczniowie i nauczyciele z Islandii muszą dopasować opisy do odpowiednich produktów.

Oczywiście najważniejsza jest degustacja. Z niecierpliwością czekamy na wrażenia.

BON APPETIT!!

My nie możemy się już doczekać, kiedy spróbujemy islandzkich przysmaków. Mamy nadzieję, że będzie to przepyszna zabawa. J

Spotkanie projektowe w Irlandii

auczyciele z SP1 w Ustce, dzięki programowi Erasmus+, mogli już po raz drugi odwiedzić szkołę podstawową SN Bhrighde Naofa w Irlandii, w miejscowości Kinvara. Dyrektor szkoły, a zarazem główny koordynator projektu – Shane Mc Donagh, był gospodarzem pierwszego spotkania szkoleniowego „Seaways, Pathways of International Learning”. Nauczyciele ze szkół partnerskich z Islandii, Hiszpanii, Norwegii, Polski i Irlandii przez kilka dni brali udział w szkoleniach i warsztatach LTTA (Learnig Teaching Training Activities). Wszystkie współpracujące szkoły znajdują się w regionach nadmorskich, co nie jest przypadkowe. Projekt realizuje tematykę ochrony mórz i oceanów, rozwijania wśród uczniów poczucia odpowiedzialności za nasze morskie środowisko i bezpieczeństwo nad wodą. Ważnym zadaniem projektu jest spojrzenie na morze jak na nasze dziedzictwo, które trzeba chronić, ale też o którym powinniśmy się uczyć.

Podczas wizyty w Kinvara nauczyciele brali udział w różnorodnych warsztatach. Głównym celem wszystkich spotkań jest wymiana dobrych praktyk, uczenie się i przekazywanie wiedzy innym.

Wiele ważnych i ciekawych informacji wniosła prezentacja szkoleniowa Burren Beo – „Uczymy się o miejscu, poprzez miejsce, dla tego miejsca”. Zaproszeni przez Shane Mc Donagh goście zapoznali nauczycieli z wyjątkowym obszarem Burren, który jest żywym krajobrazem o międzynarodowym znaczeniu z unikalnym dziedzictwem przyrodniczym, budowlanym i kulturowym. Jest to krajobraz cudów geologicznych z dużą różnorodnością roślin i zwierząt. Burren to miejsce opowiadań, legend, muzyki i sztuki trafnie opisany jako „ogromny pomnik minionych kultur”. Region ten jest jednym z najbardziej tętniących życiem w Irlandii, pełen różnorodnych krajobrazów kulturowych, domem dla wielu rzemieślników i artystów. Burren ma również fascynujące dziedzictwo literackie, które w dużej mierze koncentruje się na Nowym Nabrzeżu. Znaczna część Burren została uznana za obszar o szczególnym znaczeniu dla ochrony. „Wszyscy powinni być ciekawi miejsc wokół nas, miejsc, w których żyjemy i miejsc, które odwiedzamy. Powinniśmy je lepiej poznać, tak aby móc je w pełni docenić i znaleźć sposób na jak najlepszą ochronę dla następnych pokoleń”. Buren Beo prowadzi zajęcia szkoleniowe dla dzieci, młodzieży, dorosłych, grup uniwersyteckich oraz grup niepełnosprawnych.www.burrenbeo.com

Następne szkolenie dla nauczycieli nazwane “Healthy Rivers- Healthy Seas”, czyli „ Zdrowe rzeki – Zdrowe morza”, to spotkanie i warsztaty z ekspertami ds. rybołówstwa śródlądowego z agencji Inland Fisheries Ireland (IFI) www.fisheriesireland.ie. IFI to agencja państwowa odpowiedzialna za zarządzanie i ochronę irlandzkiego rybołówstwa śródlądowego oraz zasobów wędkarstwa morskiego. IFI powstało 1 lipca 2010 r. Irlandia ma ponad 74 000 kilometrów rzek i strumieni oraz 128 000 hektarów jezior, z których wszystkie podlegają jurysdykcji IFI. Agencja ta zajmuje się miedzy innymi: ochroną środowiska wodnego, wsparciem sektora wędkarskiego, badaniami nad wpływem drapieżnictwa na zasoby rybne w irlandzkich jeziorach, ochroną łososia. IFI prowadzi też innowacyjne programy szkoleniowe i edukacyjne. Jedno z takich szkoleń zostało przygotowane dla naszego projektu i nauczycieli ze szkół partnerskich. Nauczyciele wzięli udział w wykładzie na temat ochrony wód oraz mieli możliwość badania czystości wody, fauny i flory przy pomocy mikroskopów.

Kolejne spotkanie szkoleniowe dotyczyło tworzenia strony internetowej projektu snipi.com, zarys graficzny stworzyła i przedstawiła nauczycielka z Irlandii Róisín Forde.

Koordynator z Polski, Ewelina Pietrzyk przeprowadziła szkolenie dla nauczycieli ze wszystkich szkół partnerskich na temat obsługi platformy eTwinning oraz Mobility Tool. Na platformie eTwinning został założony projekt „Set a sail for clean seas”, który jest integralną częścią projektu w ramach programu Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning”. Na TwinSpace nauczyciele załączają materiały z przeprowadzonych zadań projektowych, z zajęć z uczniami, ze szkoleń i ze spotkań projektowych w szkołach partnerskich.

W trakcie pobytu w Irlandii każdy z nauczycieli miał możliwość posadzenia drzewa jako symboliczny gest dla następnych pokoleń. Ponadto zorganizowano ciekawe warsztaty ceramiczne dla nauczycieli ze szkół partnerskich oraz dla uczniów szkoły z Kinvara, a także zajęcia w szkole z uczniami, które miały umożliwić zaznajomienie nauczycieli ze szkół partnerskich z podstawami systemu edukacyjnego Irlandii.

W szkołach partnerskich odbyły się konkursy na imię projektowej maskotki- ośmiornicy. Podczas spotkania nauczyciele spośród propozycji zagłosowali na imię SNIPI, które utworzyły pierwsze litery krajów, z których pochodzą szkoły partnerskie: Spain, Norway, Iceland, Poland, Ireland.

Następna wizyta partnerów projektu „Seaways, Pathways of International Learning” odbędzie się w Hiszpanii w dniach 4-8 marca 2020.

KONKURS NA IMIĘ BOHATERA PROJEKTU

UWAGA!

w projekcie Erasmus+

Seaways, Pathways of International Learning

ogłaszamy konkurs na imię dla naszego bohatera – maskotki, ośmiornicy, którą widzicie na mapie.

Imię powinno być krótkie, w języku angielskim, związane z tematyką morską, zrozumiałe dla wszystkich uczestników projektu z 5 państw współpracujących – Irlandii, Hiszpanii, Norwegii, Islandii i Polski.

Każdy uczeń może wziąć udział w konkursie- wasze propozycje proszę zgłosić do nauczycieli języka angielskiego do końca października.

Miłej zabawy!

Skip to content