CODING IS FUN

Pewnego dnia w naszej w pracowni komputerowej pojawił się nowy sprzęt. Żółto-czerwone urządzenie, które kształtem przypomina prostopadłościan to drukarka 3D. Sprzęt został zakupiony przez szkołę w ramach projektu Erasmus+ „Coding is fun” .

Podczas niezwykłej lekcji zajęć komputerowych uczniowie klas drugich jako pierwsi mieli okazję zobaczyć, w jaki sposób to narzędzie działa oraz jakie są jego możliwości. Wyobraźnia naszych wychowanków i sposób myślenia doprowadziły do prawidłowej analizy sposobu wydruku przestrzennego.  Uczniowie mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach z nowoczesnymi technologiami oraz o sposobie ich wykorzystania w codziennym życiu.  Podczas lekcji wydrukowaliśmy żyrafę, żabę oraz królika.  Uczniowie najbardziej zaangażowani otrzymali wydruki na pamiątkę 😊

Już niedługo zaprezentujemy możliwości drukarki 3D na spotkaniu online ze szkołami partnerskimi z projektu"Coding is Fun!". Chcemy podzielić się swoimi doświadczeniami i zachęcić do podobnych zajęć w szkołach w Belgii, Hiszpanii, Turcji i Porugalii.
 

WIELKA KONIUNKCJA SATURNA I JOWISZA- ASTRO STEM CLUB

Już niedługo naprawdę watro spojrzeć na nocne niebo. Przed nami rzadkie zjawisko astronomiczne, ostatnio obserwowane kilkaset lat temu. 21 grudnia nastąpi koniunkcja dwóch dużych planet Układu Słonecznego. Gazowe olbrzymy, Jowisz i Saturn, ustawią się w jednej linii z obserwatorem na tyle blisko siebie, że będą wyglądać z Ziemi jak jedno ciało niebieskie. W rzeczywistości planety cały czas dzieli odległość kilkuset milionów kilometrów jednak perspektywa sprawia, że wydaje się, jakby były jedna obok drugiej.  Planetarny duet można będzie zobaczyć na południowo- zachodnim niebie niedługo  po zachodzie Słońca, dość nisko nad horyzontem.  Wszystkich miłośników astronomii zachęcamy do obserwacji tego niezwykłego zjawiska tym bardziej, że następna taka okazja nadarzy się dopiero w 2080 roku. W przypadku niesprzyjającej pogody  na stronie: https://stellarium-web.org/ w czasie rzeczywistym, można będzie podziwiać to ciekawe wydarzenie astronomiczne bez zakłóceń atmosferycznych.

Obserwacje nieba są częścią innowacji pedagogicznej z Astronomii realizowanej w naszej szkole w ramach programu Erasmus+. Jednocześnie to początek nowego projektu edukacyjnego „Układ Słoneczny bez tajemnic” zaplanowanego na drugi semestr roku szkolnego.

https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/IfMk9kpTURBXy9kZWRhODY4NDU1MTI5M2YxYjZmZTJkYmYxNmJhZTU0Yi5qcGeSlQMAEc0FjM0DHpUCzQHgAMLDgqEwBaExAQ

Jesienne obserwacje księżyca

Październik był miesiącem, w którym w naszej szkole realizowaliśmy projekt edukacyjny „Jesienne obserwacje faz Księżyca”. Projekt wpisuje się w innowację pedagogiczną pt. „Elementy astronomii na lekcjach fizyki w ramach zadań Astro Stem Clubu z projektu Erasmus +” realizowanej w klasach 7 i 8. Uczniowie mieli za zadanie obserwować, jak zmienia się wygląd naszego satelity w kolejnych dniach miesiąca pomiędzy pełniami. Wyniki swoich badań notowali w dzienniku obserwacji, a w czasie gdy Księżyc był niewidoczny z uwagi na warunki atmosferyczne, korzystali z aplikacji internetowej Stellarium-web. Projekt pozwolił zrozumieć uczniom zjawisko występowania faz Księżyca i pogłębić ich wiedzę z zakresu astronomii. Dodatkową atrakcją była możliwość zaobserwowania w tym czasie rzadkiego zjawiska astronomicznego - Błękitnego Księżyca, który ostatni raz był widoczny na taką skalę 76 lat temu. Dzięki zaangażowaniu i wytrwałości młodzieży możemy dziś podziwiać efekty ich całomiesięcznych starań w postaci pięknych plakatów i prezentacji.
Jest to ciekawy i innowacyjny projekt realizowany w naszej szkole pod opieką p. Iwony Błądkowskiej i Anny Szydloch, które w nowatorski sposób zachęcają uczniów do odkrywania tajników astronomii.

#CodeWeek

Po raz pierwszy w ośmioletniej historii #CodeWeek Polska nie tylko znalazła się na podium, ale zajęła pierwsze miejsce w tej europejskiej rywalizacji! To ogromny sukces, którego nie byłoby bez Waszego zaangażowania! 

Europejski Tydzień Kodowania to oddolna inicjatywa, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Główną ideą stojącą za wydarzeniem jest promowanie programowania poprzez pokazywanie młodzieży sposobów na realizację pomysłów przy pomocy kodu, rozwiewanie wątpliwości i mitów otaczających te umiejętności.  

Programowanie pozwala także rozwijać kompetencje takie jak myślenie obliczeniowe, rozwiązywanie problemów, kreatywność oraz pracę zespołową, które zdecydowanie przydadzą się każdemu. 

Nasi uczniowie podczas lekcji informatyki z entuzjazmem zgłębiali tajniki programowania, tworzyli własne projekty oraz gry. Rywalizowali na szczeblu klasowym kto pierwszy zaprogramuje i rozwiąże zagadki przechodząc kolejne poziomy gry „Minecraft”. Najlepsi otrzymali pamiątkowe dyplomy. A szkoła certyfikat. 

 

ZABAWY Z CHEMIĄ I FIZYKĄ

Dnia 9 marca odbyła się III edycja konkursu na zabawkę fizyczną i doświadczenie chemiczne. W konkursach wzięło udział łącznie 7 uczniów. Pomysłowość uczniów, jak zwykle, zaowocowała pięknymi modelami zabawek fizycznych oraz barwnymi doświadczeniami z chemii. Komisja konkursowa w składzie p. Dorota Dragan p. Iwona Błądkowska i p. Anna Szydloch, miała bardzo trudne zadanie wyłonienia zwycięzcy. Wśród zabawek były: krążek Newtona, wózek mechaniczny, robot, ramię hydrauliczne ale również różne modele silników elektrycznych. Ponadto uczniowie demonstrowali również doświadczenia fizyczne i chemiczne, tj. ciecz nieniutonowską - Slyme, napięcie powierzchniowe – bańki na sześcianie, kilka rodzajów pasty słonia. Komisja konkursowa brała pod uwagę estetykę wykonania zabawki, pomysłowość, ale również sposób jej prezentacji, umiejętność wyjaśnienia zasady działania z uwzględnieniem podstawowych zależności i praw fizycznych oraz zachodzące przemiany. W efekcie końcowym, po burzliwych obradach, komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców:

KONKURS NA ZABAWKĘ FIZYCZNĄ

I miejsce w kategorii klas 4-6 :

– Dawid Sawicki z klasy 5c z zabawką: - RAMIĘ HYDRAULICZNE

I miejsce w kategorii 7-8:

- Borys Czerniatowicz z klasy8a z zabawkami –MODEL SILNIKA ELEKTRYCZNEGO
                                                                    SILNIK ELEKTRYCZNY LINIOWY
- Kacper Maciejuk i Mikołaj Rokicki z klasy 8b, zabawka – ROBOT

 Wyróżnienia:

- Wiktoria Świtka z klasy 7b, zabawka – WÓZEK MECHANICZNY
- Nikola Skrajewska z klasy 8a, zabawka – KRĄŻEK NEWTONA
- Oliwia Michałowska z klasy 8a, zabawka – BAŃKI NA SZEŚCIANIE 

KONKURS  NA  DOŚWIADCZENIE CHEMICZNE

I miejsce w kategorii 7-8:

- Oliwia Michałowska z klasy 8a, zestaw doświadczeń – WULKAN
                                                                                WYKRYWANIE TLENU
- Wiktoria Świtka z klasy 7b, doświadczenie – SLYME

Wyróżnienia:

- Zuzia Boczkowska z klasy 8s, doswiadczenie – PASTA SŁONIA 1
- Kacper Maciejuk i Mikołaj Rokicki z klasy 8b, doświadczenie – PASTA SŁONIA2 

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy, zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy do udziału w przyszłorocznych zmaganiach, już po raz IV.

Iwona Błądkowska, Anna Szydloch
Astro STEAM CLUB