Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce JEDYNKA im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1
w Ustce

JEDYNKA
im. kpt. Leonida Teligi

Coding is fun!

"Programiści od małego"

Pandemia zablokowała nam podróżowanie i spotkania z nauczycielami z innych państw, ale projekty europejskie w naszej szkole nadal są realizowane. Mimo nauki online nasz projekt „Coding is Fun!” rozwija się prężnie. Właśnie otrzymaliśmy z wydawnictwa świeżo wydrukowane egzemplarze czasopisma „Europa dla aktywnych” – kwartalnika beneficjentów programów edukacyjnych, a w magazynie artykuł o naszym programie „Coding is Fun!”. „Programiści od małego” to tytuł artykułu, który opisuje nasze działania w projekcie ERASMUS+ promującego robotykę, astronomię, informatykę i matematykę. Oprócz opisu naszych działań, np. jak stworzyć robota?, czy wizyty szkoleniowej w Belgii, w artykule znajdziecie też zdjęcia z naszej imponującej wystawy robotów, statków kosmicznych i makiet Układu Słonecznego.
Zachęcamy do lektury, a naszych uczniów do dalszego działania, rozwijania wyobraźni, kreatywności i zdobywania umiejętności, dzięki którym w przyszłości świat stanie przed nimi otworem!

Korespondencja między uczniami z zaprzyjaźnionych szkoł- Erasmus+

Projekty europejskie ERASMUS+ w naszej szkole dają możliwość uczniom wymiany korespondencyjnej z dziećmi z innych partnerskich szkół, a co za tym idzie ćwiczenie umiejętności językowych. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Walentynek oraz Wielkanocy uczniowie wymienili się ręcznie zrobionymi kartkami.

Obecnie trwa wymiana mailowa między uczniami z naszej szkoły oraz dwóch szkół hiszpańskich, z Alicante oraz Pampeluny. Uczniowie piszą do siebie w języku angielskim opisując siebie, swoje rodziny, zainteresowania oraz dzieląc się informacjami o swoich miastach. Nowe przyjaźnie, dobra zabawa i nauka języka obcego w jednym J

Zabawy z drukarką 3D

Pewnego dnia w naszej w pracowni komputerowej pojawił się nowy sprzęt. Żółto-czerwone urządzenie, które kształtem przypomina prostopadłościan to drukarka 3D. Sprzęt został zakupiony przez szkołę w ramach projektu Erasmus+ „Coding is fun” .

Podczas niezwykłej lekcji zajęć komputerowych uczniowie klas drugich jako pierwsi mieli okazję zobaczyć, w jaki sposób to narzędzie działa oraz jakie są jego możliwości. Wyobraźnia naszych wychowanków i sposób myślenia doprowadziły do prawidłowej analizy sposobu wydruku przestrzennego. Uczniowie mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach z nowoczesnymi technologiami oraz o sposobie ich wykorzystania w codziennym życiu. Podczas lekcji wydrukowaliśmy żyrafę, żabę oraz królika. Uczniowie najbardziej zaangażowani otrzymali wydruki na pamiątkę 😊

Już niedługo zaprezentujemy możliwości drukarki 3D na spotkaniu online ze szkołami partnerskimi z projektu”Coding is Fun!”. Chcemy podzielić się swoimi doświadczeniami i zachęcić do podobnych zajęć w szkołach w Belgii, Hiszpanii, Turcji i Porugalii.

WIELKA KONIUNKCJA SATURNA I JOWISZA- ASTRO STEM CLUB

Już niedługo naprawdę watro spojrzeć na nocne niebo. Przed nami rzadkie zjawisko astronomiczne, ostatnio obserwowane kilkaset lat temu. 21 grudnia nastąpi koniunkcja dwóch dużych planet Układu Słonecznego. Gazowe olbrzymy, Jowisz i Saturn, ustawią się w jednej linii z obserwatorem na tyle blisko siebie, że będą wyglądać z Ziemi jak jedno ciało niebieskie. W rzeczywistości planety cały czas dzieli odległość kilkuset milionów kilometrów jednak perspektywa sprawia, że wydaje się, jakby były jedna obok drugiej.  Planetarny duet można będzie zobaczyć na południowo- zachodnim niebie niedługo  po zachodzie Słońca, dość nisko nad horyzontem.  Wszystkich miłośników astronomii zachęcamy do obserwacji tego niezwykłego zjawiska tym bardziej, że następna taka okazja nadarzy się dopiero w 2080 roku. W przypadku niesprzyjającej pogody  na stronie: https://stellarium-web.org/ w czasie rzeczywistym, można będzie podziwiać to ciekawe wydarzenie astronomiczne bez zakłóceń atmosferycznych.

Obserwacje nieba są częścią innowacji pedagogicznej z Astronomii realizowanej w naszej szkole w ramach programu Erasmus+. Jednocześnie to początek nowego projektu edukacyjnego „Układ Słoneczny bez tajemnic” zaplanowanego na drugi semestr roku szkolnego.

Jesienne obserwacje księżyca

Październik był miesiącem, w którym w naszej szkole realizowaliśmy projekt edukacyjny „Jesienne obserwacje faz Księżyca”. Projekt wpisuje się w innowację pedagogiczną pt. „Elementy astronomii na lekcjach fizyki w ramach zadań Astro Stem Clubu z projektu Erasmus +” realizowanej w klasach 7 i 8. Uczniowie mieli za zadanie obserwować, jak zmienia się wygląd naszego satelity w kolejnych dniach miesiąca pomiędzy pełniami. Wyniki swoich badań notowali w dzienniku obserwacji, a w czasie gdy Księżyc był niewidoczny z uwagi na warunki atmosferyczne, korzystali z aplikacji internetowej Stellarium-web. Projekt pozwolił zrozumieć uczniom zjawisko występowania faz Księżyca i pogłębić ich wiedzę z zakresu astronomii. Dodatkową atrakcją była możliwość zaobserwowania w tym czasie rzadkiego zjawiska astronomicznego – Błękitnego Księżyca, który ostatni raz był widoczny na taką skalę 76 lat temu. Dzięki zaangażowaniu i wytrwałości młodzieży możemy dziś podziwiać efekty ich całomiesięcznych starań w postaci pięknych plakatów i prezentacji.
Jest to ciekawy i innowacyjny projekt realizowany w naszej szkole pod opieką p. Iwony Błądkowskiej i Anny Szydloch, które w nowatorski sposób zachęcają uczniów do odkrywania tajników astronomii.

#CodeWeek

Po raz pierwszy w ośmioletniej historii #CodeWeek Polska nie tylko znalazła się na podium, ale zajęła pierwsze miejsce w tej europejskiej rywalizacji! To ogromny sukces, którego nie byłoby bez Waszego zaangażowania! 

Europejski Tydzień Kodowania to oddolna inicjatywa, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Główną ideą stojącą za wydarzeniem jest promowanie programowania poprzez pokazywanie młodzieży sposobów na realizację pomysłów przy pomocy kodu, rozwiewanie wątpliwości i mitów otaczających te umiejętności.  

Programowanie pozwala także rozwijać kompetencje takie jak myślenie obliczeniowe, rozwiązywanie problemów, kreatywność oraz pracę zespołową, które zdecydowanie przydadzą się każdemu. 

Nasi uczniowie podczas lekcji informatyki z entuzjazmem zgłębiali tajniki programowania, tworzyli własne projekty oraz gry. Rywalizowali na szczeblu klasowym kto pierwszy zaprogramuje i rozwiąże zagadki przechodząc kolejne poziomy gry „Minecraft”. Najlepsi otrzymali pamiątkowe dyplomy. A szkoła certyfikat. 

 

Zabawy z chemią i fizyką

Dnia 9 marca odbyła się III edycja konkursu na zabawkę fizyczną i doświadczenie chemiczne. W konkursach wzięło udział łącznie 7 uczniów. Pomysłowość uczniów, jak zwykle, zaowocowała pięknymi modelami zabawek fizycznych oraz barwnymi doświadczeniami z chemii. Komisja konkursowa w składzie p. Dorota Dragan p. Iwona Błądkowska i p. Anna Szydloch, miała bardzo trudne zadanie wyłonienia zwycięzcy. Wśród zabawek były: krążek Newtona, wózek mechaniczny, robot, ramię hydrauliczne ale również różne modele silników elektrycznych. Ponadto uczniowie demonstrowali również doświadczenia fizyczne i chemiczne, tj. ciecz nieniutonowską – Slyme, napięcie powierzchniowe – bańki na sześcianie, kilka rodzajów pasty słonia. Komisja konkursowa brała pod uwagę estetykę wykonania zabawki, pomysłowość, ale również sposób jej prezentacji, umiejętność wyjaśnienia zasady działania z uwzględnieniem podstawowych zależności i praw fizycznych oraz zachodzące przemiany. W efekcie końcowym, po burzliwych obradach, komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców:

KONKURS NA ZABAWKĘ FIZYCZNĄ

I miejsce w kategorii klas 4-6 :

Dawid Sawicki z klasy 5c z zabawką: – RAMIĘ HYDRAULICZNE

I miejsce w kategorii 7-8:

Borys Czerniatowicz z klasy8a z zabawkami –MODEL SILNIKA ELEKTRYCZNEGO
SILNIK ELEKTRYCZNY LINIOWY


Kacper Maciejuk i Mikołaj Rokicki z klasy 8b, zabawka – ROBOT

Wyróżnienia:

– Wiktoria Świtka z klasy 7b, zabawka – WÓZEK MECHANICZNY
– Nikola Skrajewska z klasy 8a, zabawka – KRĄŻEK NEWTONA
– Oliwia Michałowska z klasy 8a, zabawka – BAŃKI NA SZEŚCIANIE

KONKURS NA DOŚWIADCZENIE CHEMICZNE

I miejsce w kategorii 7-8:

Oliwia Michałowska z klasy 8a, zestaw doświadczeń – WULKAN
WYKRYWANIE TLENU
Wiktoria Świtka z klasy 7b, doświadczenie – SLYME

Wyróżnienia:

– Zuzia Boczkowska z klasy 8s, doswiadczenie – PASTA SŁONIA 1
– Kacper Maciejuk i Mikołaj Rokicki z klasy 8b, doświadczenie – PASTA SŁONIA2

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy, zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy do udziału w przyszłorocznych zmaganiach, już po raz IV.

Iwona Błądkowska, Anna Szydloch
Astro STEAM CLUB

WHAT DO WE KNOW ABOUT THE SOLAR SYSTEM?

Class 7 and 8 in English lessons explored The Milky Way, our Solar system, planets, stars. They checked their knowledge in quizes and tests about space: word searching, crosswords,”true and false”. Maybe someone will become a rocket man? What planet do aliens live on?
Had fun time and praciced movement of planets around the Sun…

Rocket and spacecraft design

Who has not dreamed of traveling in space? And what if you can design your own space ship for such an amazing journey. The third grade showed ingenuity and creativity and here are the results. Colorful rockets ready for a journey of their dreams, a journey into the space. Are you ready? 🙂 3C

Astro Day w naszej szkole

"Coding is Fun" - spotkanie w Belgii

Dyrektor szkoły Pietro Falcone oraz nauczyciele i uczniowie szkoły „GO! De Springplank” w Neeroeteren w Belgii byli gospodarzami pierwszego spotkania projektu „Coding is Fun!” realizowanego w ramach programu Erasmus+. Nauczyciele z krajów partnerskich: Polski, Portugalii, Hiszpanii oraz Turcji podczas pobytu poznali zasady funkcjonowania szkolnictwa w Belgii oraz zasady pracy z dziećmi w wieku od 2,5 do 11 lat.

Głównym celem wizyty był udział w szkoleniach oraz zajęciach związanych z astronomią i metodami TIK. W warsztatach LTTA ( Learning Teaching Training Activities) uczestniczyło 16 nauczycieli z krajów partnerskich oraz kilkoro z grupy gospodarzy. Pierwszego dnia szkoleniowego, w ramach zajęć „Coding by plugged and unplugged activities” uczestnicy zostali zapoznani z podstawami języka kodowania. Podczas pracy z robotami Dash&Dot oraz Ozobot nauczyciele stosowali podstawy programowania w praktyce pisząc i wywołując napisane polecenia. Kolejne zajęcia odbywały się w klasach, gdzie goście z krajów partnerskich wraz z uczniami uczestniczyli w tematycznych ćwiczeniach praktycznych na tematy: Mierząc poznajesz – Measuring is knowing, Static electricity – Elektryczność statyczna, Swirling weather – Wirująca pogoda, Super structures – super struktury, Air and aerodynamics – Powietrze i aerodynamika oraz Under pressure – Pod ciśnieniem, STEM & STEAM in kindegarten – podstawy nauki, technologii, inżynierii i matematyki w zabawie dla przedszkolaków.

Kolejny punkt to spotkanie z głównym koordynatorem projektu – Panią Eweliną Pietrzyk, która rozpoczęła zebranie od przedstawienia planu działań na czas trwania projektu do 31 sierpnia 2021 roku. Następnie koordynatorzy szkół partnerskich zaprezentowali graficzne propozycje logo projektu, które wygrały konkursy w poszczególnych szkołach. Wszystkie prace były bardzo ładne, ciekawe i sprawiły przedstawicielom duży problem przy wyborze zwycięzcy. Ostatecznie wygrały dwa projekty logo: Józefiny Erbel ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Ustce oraz Marii Clemente Clemente ze szkoły Miguel Pinilla z Almansa w Hiszpanii. Podczas spotkania koordynatorzy uczestniczyli również w szkoleniu na temat współpracy na platformie eTwinning w oparciu o Twinspace.

Drugi dzień przebiegał pod hasłem „7 step of investigative learning”. W trakcie zajęć warsztatowych uczniowie wraz z nauczycielami z krajów partnerskich budowali mosty, po których musiały przejechać małe, zabawkowe samochody. Każda grupa omawiała swoją budowlę oraz jej wady i zalety. Dzieci budowały także samoloty, które wzięły udział w konkursie na najdłuższy lot. Było to nie lada wyzwanie dla wszystkich, ale przyniosło wiele pozytywnych emocji. Na zakończenie pracowitego dnia reprezentacje krajów zmagały się z zadaniami typu „escape room”. Rywalizację wygrał zespół z Polski w składzie: p. Ewelina Pietrzyk, p. Kamila Komorowska, p. Dorota Grześ oraz p. Jolanta Dobska.

Ostatniego dnia wizyty przedstawiciele partnerskich szkół zostali zaproszeni przez burmistrza Maaseik Johana Tollenaere. W spotkaniu uczestniczyła również przedstawicielka Rady Miasta odpowiedzialna w Maaseik za kulturę i turystykę, pani Myriam Giebens. Pan burmistrz przyjął delegację w reprezentacyjnej sali urzędu, opowiedział o mieście i okolicy. Jest to malowniczy region położony nad rzeką Moza, graniczący z Holandią, posiadający wiele walorów krajobrazowych i turystycznych. To właśnie z Maaseik pochodzi obecny trener polskiej męskiej reprezentacji w piłce siatkowej Vital Heynen, a mieszkańcy są z niego bardzo dumni.

Tego dnia gospodarze zabrali również nauczycieli do planetarium w Genk w Narodowym Parku „Hoge Kempen”. Podróż w czasie od początku kosmosu przez ewolucję od Wielkiego Wybuchu do teraźniejszości była niesamowitą kosmiczną przygodą dla wszystkich uczestników projektu. Olbrzymi teleskop na automatycznie obracającej się platformie pozwolił na poszukiwania ciał niebieskich na gwiaździstym niebie. Te doświadczenia były zwieńczeniem szkolenia w Belgii.

Kolejne spotkanie projektowe „Coding is Fun!” odbędzie się w marcu 2020 roku w Almansa w Hiszpanii.

Skip to content