Szkoła Podstawowa nr 1
w Ustce

JEDYNKA
im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce
im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce
im. kpt. Leonida Teligi

INNOWACJA POLONISTYCZNA „SŁÓWKO TYGODNIA 2”

 Od początku października 2024 roku do końca maja roku bieżącego w naszej szkole prowadzona była innowacja pedagogiczna z języka polskiego pod nazwą „Słówko tygodnia 2”. To kolejna edycja ogólnopolskiego projektu, który został stworzony w odpowiedzi na coraz częściej pojawiające się trudności uczniów związane z rozumieniem tekstów czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej tworzonych przez nich wypowiedzi.

Głównymi celami innowacji było więc tak jak w poprzednim roku szkolnym:

  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • zachęcanie i motywowanie nastolatków do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego.
  • rozwijanie aktywności uczniów w zakresie wykorzystywania trudnych słów,
  • pogłębianie zainteresowania językiem ojczystym,
  • uatrakcyjnienie przerw śródlekcyjnych,
  • wykorzystywanie przez uczniów nowych słów w mowie i piśmie.

W każdy czwartek, przez 26 tygodni,  na dolnym korytarzu naszej szkoły umieszczano nowe słowo wraz z przykładami jego użycia. Po zapoznaniu się ze znaczeniem wyrazu każdy zainteresowany uczeń mógł na specjalnie do tego celu zamontowanej tablicy zapisać zdanie według własnego pomysłu z wykorzystaniem poznanego „Słówka tygodnia”. Przez te wszystkie miesiące uczniowie naszej szkoły mieli okazję wzbogacić swój zasób słownictwa o 26 nowych, czasem bardzo trudnych wyrazów, wśród których się znalazły:

  • absencja,
  • kumulacja,
  • konsensus,
  • kontemplacja,
  • relatywny,
  • efemeryczny,
  • kolokwialny,
  • weryfikacja,
  • epizodyczny,
  • redukcja,
  • lakoniczny,
  • deprecjonować,
  • anomalia,
  • adaptacja,
  • niwelować,
  • korelacja,
  • stagnacja,
  • kwintesencja,
  • retrospekcja,
  • profanacja,
  • megalomania,
  • prekursor,
  • stagnacja,
  • antagonizm,
  • parafraza,
  • destrukcja

Trzeba przyznać, że innowacja „Słówko tygodnia 2” spotkała się z dużym zainteresowaniem nie tylko wśród uczniów, ale i pracowników naszej szkoły. Dzieci chętnie poznawały nowe wyrazy i układały z nimi zdania, których powstało przez ten czas 326. Największym dowodem na to, że innowacja cieszyła się ogromną popularnością jest 40 ocen celujących zdobytych przez jej uczestników.

                                                                                                         Realizator innowacji:

                                                                                                          Elżbieta Moralewicz

 

 

Skip to content