Siódmego lutego kolejny raz obchodzony był Światowy Dzień Głośnego Czytania ustanowiony w 2010 roku przez LitWorld, organizację non-profit wierzącą w moc czytania. W związku z tym świętem ogłoszono czwartą edycję ogólnopolskiej akcji pod nazwą „Cała Polska czyta na głos 2025”. Trwała ona do końca lutego. Pomysłodawczynią i opiekunką projektu była, jak co roku, pani Monika Khan, anglistka i ambasadorka Wakeleta, Flipa, eTwinninga oraz Wiosny Edukacji.
Głównym celem akcji było uświadomienie wszystkim, dużym i małym czytelnikom, znaczenia czytania na głos poprzez zaangażowanie jak największej liczby uczniów, nauczycieli, rodziców oraz poetów i pisarzy do wspólnego stworzenia bazy utworów literackich, poetyckich i prozatorskich, (odczytywanych na głos w całości lub we fragmentach). Nagrania wybranych tekstów w dowolnej wersji językowej każda ze szkół przesyłała do specjalnie przygotowanej przez organizatorów kolekcji w Wakelecie.
W czwartej edycji projektu wzięło udział 36 polskich przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które w sumie zapisały w bazie 316 plików w języku polskim, angielskim i francuskim. Wśród uczestników akcji znalazła się już po raz trzeci, jako jedyna z Ustki, nasza szkoła.
Do projektu „Cała Polska czyta na głos 2025” przystąpili chętni uczniowie klasy 6a wraz z wychowawczynią, panią Elżbietą Moralewicz. Szóstoklasiści nagrali fragmenty trzech książek: „Mikołajka” Rene Gościnnego, „Pod szczęśliwą kocią gwiazdą” Grażyny Strumiłło-Miłosz oraz „Misia Uszatka” Czesława Janczarskiego. W Wakelecie można również wysłuchać nagrań przygotowanych przez panią Elizę Piotrowską, pisarkę dla dzieci i tłumaczkę, pana Marka Michalaka, autora książek dla dzieci oraz byłego Rzecznika Praw Dzieci, a także panią Małgorzatę Swędrowską, propagatorkę czytania wrażeniowego. Zachęcamy do wysłuchania wszystkich nagrań pod linkiem: https://wakelet.com/wake/lII0pwTiWcKFUlfl-nU6k
Dlaczego warto czytać na głos? Głośne czytanie, m.in. poprawia samopoczucie, rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, wspomaga koncentrację, zwalcza nieśmiałość, relaksuje, dotlenia mózg. Ale również wzmacnia więź między dorosłym a dzieckiem, rozwija inteligencję emocjonalną, stymuluje rozwój umysłu, ułatwia samodzielne czytanie i pisanie. Jak widać, systematyczne czytanie na głos niesie ze sobą wiele dobrego. Czytajmy więc głośno i wyraźnie!