Ustecka Jedynka uczestniczy w projekcie „PODCASTING, OPENING DOORS, SHARING OUR LOCALITY!”, w wolnym tłumaczeniu „Podcasty jako droga do upowszechniania lokalnych tradycji”, w którym razem z partnerami z Irlandii, Hiszpanii i Włoch staramy się przybliżyć nauczycielom i uczniom tajniki tworzenia oraz upowszechniania podcastów, a także rozwijać umiejętność komunikacji w języku angielskim. Głównym koordynatorem projektu jest szkoła z Irlandii, której dyrektor Shane Mc Donagh już po raz trzeci zaprosił naszą Jedynkę do współpracy.
Ponieważ podcasty odnoszą się do kultury, historii, środowiska naturalnego i sztuki danego regionu, to partnerzy projektu mają okazję poznać osiągnięcia lokalnej społeczności. W dniach 15 – 19 października nauczyciele z partnerskich szkół uczestniczyli w warsztatach w Scuola Primaria G. Marconi w Limbiate we Włoszech. Była to ostatnia wizyta partnerska w ramach projektu PODSOL, podsumowująca projekt i bardzo bogata w interesujące wydarzenia.
Już pierwszego dnia uczestnicy projektu zostali zaproszeni na spotkanie z Burmistrzem Limbiate, z którym rozmawiali o organizacji oświaty w krajach partnerskich oraz zostali zapoznani z planami inwestycji w obszarze edukacji.
Wieczorem podczas kameralnej kolacji w „domowej” restauracji nauczyciele próbowali tradycyjnych potraw z regionu Lombardii, opierających się głównie na produktach z pobliskich gór.
Następnego dnia uczestnicy projektu towarzyszyli uczniom i nauczycielom Scuola Primaria G. Marconi w wycieczce do Mediolanu, podczas której uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat historii i osiągnięć regionu, a następnie nagrali podcasty – tym razem w formie wywiadu z nauczycielami z partnerskich szkół europejskich. Było to ciekawe i pouczające doświadczenie, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Podczas wizyty w Mediolanie uczestnicy projektu mieli okazję zobaczyć Castello Sforzesco, czyli Zamek Sforzów, przepiękną gotycką katedrę Duomo oraz znaną Galerię Wiktora Emanuela II, a także słynny teatr operowy La Scala. Była to prawdziwa gratka dla miłośników historii, architektury, sztuki i mody. I nawet deszczowa pogoda nie zepsuła pięknych wrażeń. Natomiast wieczorem było coś dla ciała – pizza party, podczas którego poznaliśmy różne rodzaje pizzy. Najbardziej zaskoczyła nas wersja neapolitańska – pizza wzbogacona frytkami oraz pizza dla łasuchów – z kremem czekoladowym. Przy pysznej pizzy uczestnicy projektu poznali nauczycieli szkoły w Limbiate i wymieniali się spostrzeżeniami na temat edukacji w swoich państwach.
Kolejny dzień wizyty również obfitował w wydarzenia. Rozpoczął się miłym powitaniem przez uczniów całej szkoły, którzy oczekiwali na uczestników projektu, a koordynatorowi panu Shane’owi Mc Donagh wręczyli symboliczny klucz do szkoły. Przygotowali dla nas powitalny występ, a następnie uczniowie klasy 5 oprowadzili nas po całej szkole. Uczestnicy projektu mieli okazję obserwować proces edukacyjny oraz metody nauczania w klasach 1 – 5. Następnie cała społeczność szkolna zgromadziła się w auli, gdzie podziwialiśmy występy artystyczne klas, których motywem przewodnim było nadchodzące Halloween. Dzieci zaprezentowały się wspaniale, oczarowały nas nie tylko pięknym śpiewem i tańcem, ale też poczuciem humoru, otwartością i dziecięcą radością, którą przekazywali podczas występu. Brawom nie było końca! A koordynatorka projektu w szkole Marconi, pani Sabrina Crudeli, otrzymała piękny butek kwiatów w podziękowaniu za swoje starania i przygotowanie wizyty na tak wysokim poziomie.
Po południu udaliśmy się do pobliskiego miasta Monza, słynącego z pięknej zabytkowej Villa Reale, czyli neoklasycystycznego pałacu królewskiego. Zwiedzając pałac, poznaliśmy historię regionu i zjednoczenia Włoch.
Następny dzień rozpoczęliśmy od spotkania z uczniami szkoły na wspólnym śniadaniu. Następnie zostaliśmy zaproszeni do niezwykłej placówki „BeeHappy”, która zapewnia opiekę dzieciom w wieku 0 – 3 lat. Wszystkich zaskoczył fakt, że pomimo deszczowej aury maluchy spędzały czas na świeżym powietrzu, wspaniale się bawiąc, skacząc przez kałuże, karmiąc króliki i gotując zupę z szyszek, liści i patyków. Opiekunka prowadząca zajęcia powiedziała, że w tej placówce stawiają na samodzielność dzieci, przygotowanie do pełnienia różnych ról w dorosłym życiu oraz na harmonijne wychowanie w zgodzie z przyrodą, dlatego też wśród maluchów krążył przemiły kotek, cierpliwie znoszący dowody przywiązania dzieci.
Po tej ciekawej wizycie wróciliśmy do szkoły na warsztaty kulinarne. Uczniowie klasy 4 przygotowali dla nas słodką niespodziankę. Podzieleni na 3 drużyny musieliśmy wykonać ciasto według podawanego przez uczniów przepisu. Poszło nam całkiem nieźle, bardzo przydała się znajomość języka angielskiego. W efekcie naszych starań powstało ciasto „Salami”, przypominające popularny we Włoszech rodzaj kiełbasy.
Wspaniałym podsumowaniem dnia była wizyta nad jeziorem Como, które stanowi atrakcję turystyczną regionu oraz przejażdżka kolejką linową. Z góry podziwialiśmy urokliwe zakątki Lombardii, które na długo zostaną w naszej pamięci.
Ostatniego dnia uczestniczyliśmy w festynie w Cesano Moderno, który odbywa się każdego roku w październiku. Poznaliśmy produkty regionalne, ich przetwory i popularne przyprawy. Feeria barw i zapachów zachwyciła wszystkich. Aż żal było odjeżdżać z malowniczej i gościnnej Italii!
Wizyta we Włoszech była bardzo udana. Spotkaliśmy wspaniałych, życzliwych, otwartych ludzi, poznaliśmy bogactwo naturalne i kulturalne regionu, zapoznaliśmy się z organizacją systemu oświaty, a podczas zajęć z uczniami przekonaliśmy się, że są twórczy, pomysłowi, bardzo dobrze komunikują się w języku angielskim i świetnie radzą sobie z nowymi technologiami, co udowodnili, przygotowując podcasty.
Podsumowując cały projekt, śmiało można stwierdzić, że osiągnął zakładane cele – przybliżył uczniom i nauczycielom sposoby tworzenia podcastów, przyczynił się do upowszechniania wiedzy o walorach przyrodniczych i kulturowych regionów, w których znajdują się szkoły w Irlandii, Hiszpanii, Polsce i we Włoszech oraz wpłynął bardzo korzystnie na motywację uczniów i nauczycieli do nauki języków obcych.