Wizyta partnerska w ramach programu Erasmus+ PODSOL w Alcalá de Henares w Hiszpanii to niezwykłe doświadczenie z wielu powodów. Było to już trzecie spotkanie projektowe w ramach realizowanego w naszej szkole projektu „PODCASTING, OPENING DOORS, SHARING OUR LOCALITY!”.
Trzecie warsztaty LTTA (Learning Teaching Training Activities) odbyły się w hiszpańskiej szkole Alicia de Larrocha w miejscowości Alcalá de Henares niedaleko Madrytu. W szkoleniu uczestniczyło trzech nauczycieli z naszej Jedynki: koordynator szkolnych projektów – Ewelina Pietrzyk oraz Kamila Komorowska i Janusz Werra. Towarzyszyli nam nauczyciele z Irlandii i Włoch.
Udział w projektach europejskich to dla nauczycieli doskonała możliwość rozwoju kompetencji językowych, gdyż wszyscy biorący udział w warsztatach komunikują się w języku angielskim. Dla niektórych jest to motywacja do nauki od podstaw w naturalny sposób.
Kolejną zaletą jest bezpośrednie zetknięcie się z hiszpańską kulturą, tradycjami i sposobem życia, co poszerza horyzonty oraz wzbogaca osobiste doświadczenia uczestników.
Wymiana pozwala również na nawiązanie trwałych przyjaźni i kontaktów, które mogą być przydatne zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i osobistej.
Możliwość obserwacji i uczestnictwa w zajęciach w hiszpańskiej szkole dała nam także wgląd w inne metody nauczania oraz sposoby organizacji pracy edukacyjnej.
Wszyscy uczniowie i nauczyciele szkoły Alicia de Larrocha przywitali nas wraz z zespołem muzycznym, który grał tradycyjne, hiszpańskie utwory. Mieliśmy możliwość uczestniczyć w zajęciach z najmłodszymi dziećmi w szkole w wieku od 10 miesięcy do 6 lat. Na szkolnych korytarzach naszą uwagę przykuły prezentacje o Polsce, Irlandii i Włoszech. Uczniowie klas starszych przygotowali prezentacje multimedialne o swoim mieście, ale również ciekawostki o krajach partnerskich. Zadawali nam pytania, chcąc poznać nasz system edukacji, ale również dowiedzieć się jak najwięcej o naszej historii, kulturze i zwyczajach. Obserwowaliśmy codzienną pracę i naukę w hiszpańskiej szkole. Braliśmy udział w zajęciach z robotyki oraz w praktycznych warsztatach, na których tworzyliśmy torby z nadrukami z wykorzystaniem drukarek 3d. Punktem kulminacyjnym były warsztaty z tworzenia podcastów oraz nagrywanie wywiadów z nauczycielami. Hiszpańscy uczniowie doskonale wypadli w roli reporterów, a nauczyciele sprawnie odpowiadali na zadawane przez nich pytania. Już niedługo będziemy mieli okazję wysłuchać podcastu z tego wywiadu.
Alcalá de Henares jest popularnym ośrodkiem edukacyjnym, znanym m.in. z uniwersytetu, jednego z najstarszych w Hiszpanii, założonego w 1499 roku. Uczestnicy programu mieli okazję zwiedzenia tej uczelni i zapoznania się z jej historią.
Szkoły w Hiszpanii często wyróżniają się nowoczesnym podejściem do nauczania, a także silnym akcentem na interdyscyplinarność oraz edukację praktyczną. W ramach wizyty partnerskiej nauczyciele ze szkół z Polski, Włoch oraz Irlandii mogli obserwować różne metody nauczania, uczestniczyć w zajęciach oraz brać udział w warsztatach edukacyjnych.
Alcalá de Henares jest miastem o bogatej historii i wielu atrakcyjnych miejscach do zwiedzania, między innymi: Calle Mayor – najdłuższa ulica z arkadami w Hiszpanii; katedra św. Justusa i św. Pastora (Catedral Magistral) – imponujący gotycki kościół, który jest symbolem miasta; dom-muzeum Cervantesa – miejsce narodzin słynnego pisarza Miguela de Cervantesa, autora „Don Kichota”. Nauczyciele biorący udział w szkoleniu zostali również zaproszeni do ratusza, który mieści się w zabytkowym budynku, przy głównym placu w mieście.
Zwieńczeniem wizyty w Hiszpanii było zwiedzanie Madrytu wspólnie z nauczycielami ze szkoły partnerskiej w Alcalá de Henares oraz partnerami z Włoch i Irlandii.
Wizyta partnerska w Alcalá de Henares w ramach programu Erasmus to wyjątkowa okazja do rozwoju na wielu płaszczyznach. Uczestnicy mogli korzystać z możliwości nauki języka, poznawania hiszpańskiej kultury, nawiązywania międzynarodowych kontaktów, a także odkrywania fascynującej historii i architektury miasta. Przede wszystkim jednak mieli okazję uczestniczyć w warsztatach w szkole i doskonalić swoje umiejętności w tworzeniu podcastów, z którymi można zapoznać się na stronie naszego projektu PODSOL.