Szkoła Podstawowa nr 1
w Ustce

JEDYNKA
im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce
im. kpt. Leonida Teligi

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce
im. kpt. Leonida Teligi

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Laboratorium chemiczne

Wykrywanie tlenu i dwutlenku węgla w powietrzu

Nasi laboranci na sobotnich zajęciach mieli za zadanie wykrycie tlenu w powietrzu, wykonali to doświadczenie znakomicie, okazało się, że tlenu jest około 21 % objętościowych w powietrzu.

A skąd oni to wiedzieli?

Tlen podtrzymuje spalanie, gdy go nie ma w powietrzu to nie ma spalania. W tym doświadczeniu wykorzystaliśmy świeczkę tortową umieszczoną w podkładce ze styropianu. Pływającą na wodzie zapaloną świeczkę przykryliśmy naczyniem i co się stało ? Oczywiście świeczka zgasła, bo zabrakło tlenu a poziom wody się podniósł do około 1/5 objętości naczynia.

A dwutlenek węgla ma jedną ważną cechę – powoduje mętnienie wody wapiennej – to również sprawdziliśmy, ale w wydychanym powietrzu z płuc – działa – z klarownej bezbarwnej cieczy zrobiło się mleko.

Otrzymywanie tlenu

To doświadczenie wzbudziło najwięcej emocji, bo były ciche trzaski a potem… wybuch!!!

Skąd trzaski? Z termicznego rozkładu manganianu(VII)potasu

A wybuch, bo wydzielał się tlen, który podtrzymuje palenie i umieszczone w pobliżu tlące się łuczywko czasami gwałtownie zapalało się.

Oj, działo się…bo jeszcze niektórzy dodawali swoje okrzyki radości? strachu? Albo miks jednego z drugim 🙂

Otrzymywanie wodoru

Na zajęciach otrzymywaliśmy również wodór, który jest gazem bezbarwnym, bezwonnym ale palnym. Ostatnia cecha wodoru pozwoliła nam rozpoznać ten gaz w naszym doświadczeniu.

Na czym polegało samo doświadczenie?

Przeprowadziliśmy reakcję magnezu z kwasem octowym. Reakcja przebiegała dość gwałtownie, widać było uciekające bąbelki gazu a probówka była bardzo ciepła.

Nasi uczniowie dzięki temu doświadczeniu zrozumieli pojęcie reakcji egzotermicznej, poznali sposób na otrzymanie wodoru, sprawdzili jego obecność palącym się łuczywkiem (był mini-wybuch :)), ponadto poznali przykład reakcji wymiany i….nieco zasmrodzili się octem 🙂

Skip to content