Dyrektor szkoły Ana Cuenca Piqueras, nauczyciele, uczniowie i rodzice ze szkoły „CP MIGUEL PINILLA” w Almansie w Hiszpanii byli gospodarzami drugiego spotkania projektu Erasmus+ „Coding is Fun!” Nauczyciele z innych szkół partnerskich z Portugalii, Polski, Belgii i Turcji podczas pobytu poznali podstawy hiszpańskiego systemu oświaty, zasady pracy z dziećmi w wieku od 3 do 12 lat oraz uczestniczyli w zajęciach dzieląc się najlepszymi praktykami.
Głównym celem wizyty był udział w szkoleniach i zajęciach związanych z metodami astronomii, fizyki, matematyki i informatyki. W warsztatach LTTA (Learning Teaching Training Activities) wzięło udział 16 nauczycieli ze szkół partnerskich i kilku z grupy goszczącej.
Pierwszego dnia szkoleniowego w ramach zajęć „ATRO-STEM WORKSHOPS” uczestnicy zostali zapoznani z podstawami kodowania, programowania i różnych eksperymentów związanych z astronomią.
Nauczyciele wzięli udział w kilku warsztatach z dziećmi:
• Klasa – trzylatki: „Planety. Dzień i noc”
• Klasa czterolatki: „Blueboty w naszej klasie”
• Klasa pięciolatki: „Budowanie konstelacji z plasteliny”
• 1 klasa w szkole podstawowej: „Zabawa z matematyką”
• 2 klasa podstawowa: „Kroki i zabawa”
• 3 klasa podstawowa: „Budowanie wyrzutni kosmicznych i poznawanie Układu Słonecznego z naszymi robotami”
• 4 klasa podstawowa: „Tworzenie mgławic”
• 5 klasa podstawowa: „Nauka matematyki za pomocą przyrządów do przycinania”
• 6 klasa podstawowa: „Obwody elektryczne i eksperymenty naukowe”
Kolejnym punktem było spotkanie z głównym koordynatorem projektu, Eweliną Pietrzyk, która rozpoczęła spotkanie od przedstawienia planu działań na nowy, wydłużony czas trwania projektu do 31 sierpnia 2022 roku. Projekt został przedłużony o 12 miesięcy z powodu pandemii i braku możliwości realizacji niektórych działań projektowych. Podczas spotkania koordynatorzy omówili dotychczasowe działania w szkołach, zasady pracy strony internetowej projektu www.codingisfun.eu oraz platformy eTwinning. Nauczyciele zaprezentowali prace dzieci, które powstały podczas pandemii. Wyznaczono terminy kolejnych spotkań warsztatowych w Portugalii, Turcji i Polsce. Nauczyciele zaproponowali i zaplanowali działania na kolejne miesiące pracy w projekcie. Dyskutowano również o tym, jak ważne jest rozpowszechnianie projektu przez różnego rodzaju media. Mamy już kilka artykułów w magazynach i krótkie wywiady telewizyjne. We wszystkich szkołach powstały Kluby Astro STEM dla uczniów, gdzie mogą oni rozwijać swoją wiedzę z zakresu astronomii i informatyki. Po południu wszyscy nauczyciele zostali zaproszeni na spotkanie z władzami lokalnymi w Ratuszu. Następnie zaplanowano wizytę na Zamku jako ważną część projektu, która pozwala uczestnikom poznać kulturę i historię krajów współpracujących.
Drugi dzień warsztatów zatytułowany STEM-DAY odbył się we współpracy ze Stowarzyszeniem „ASTROFOTO ALMANSA”. Podczas zajęć dzieci z VI klasy podstawowej prezentowały eksperymenty naukowe. Następnie uczniowie i nauczyciele wzięli udział w „Grze na orientację na placu zabaw z wykorzystaniem kodów QR”. Członkowie stowarzyszenia „Astrofoto” przeprowadzili wykład o Słońcu, a następnie wszyscy nauczyciele mogli je obserwować przez teleskop, który został zamontowany na szkolnym boisku. Zwieńczeniem warsztatów była nocna obserwacja nieba, gwiazd i planet. Nauczyciele ze szkół partnerskich byli zachwyceni możliwością obserwowania Saturna i Jowisza.
W trakcie ostatniego dnia zajęć szkoleniowych w zakresie uczenia się i nauczania wszyscy przedstawiciele szkół partnerskich odwiedzili MUZEUM NAUKI w Walencji. To wspaniałe muzeum XXI wieku pozwala odwiedzającym poznać ewolucję życia, nauki i technologii w sposób edukacyjny, interaktywny i przyjemny. Interakcja to główna cecha Muzeum Nauki, którego hasłem przewodnim jest: „Nie wolno nie dotykać, nie czuć, nie myśleć”. Nauczyciele zwiedzili Muzeum Nauki z angielskim przewodnikiem, a następnie zorganizowano dla nich warsztaty STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics ( nauka, technologia, inżynieria i matematyka). Uczestnicy obejrzeli także film w „Hemisfèric”.
Doświadczenia w formie warsztatów były zwieńczeniem wizyty szkoleniowej w Hiszpanii zorganizowanej przez dyrektorkę Ana Cuenca Piqueras i nauczycieli z C.P. MIGUEL PINILLA. Spotkanie było perfekcyjnie przygotowane, wszystkie założenia projektu zostały zrealizowane, dzieci i nauczyciele wzięli udział w warsztatach i wykładach, a teraz mogą przekazywać swoje doświadczenia uczniom i nauczycielom w swoich szkołach. Takie spotkanie było również doskonałą okazją do rozwijania umiejętności komunikacyjnych w językach obcych, czego efekty są bardzo widoczne wśród nauczycieli.