SEAWAYS, PATHWAYS ...

 „Seaways, Pathways of International Learning”
spotkanie projektowe w Hiszpanii, Pamplona 3-6.03.2020r.

Szkoła Podstawowa EI CEIP San Francisco w Hiszpanii w miejscowości Pampeluna- krainie Basków była miejscem drugiej wizyty partnerskiej w ramach projektu Erasmus + „Seaways, Pathways of International Learning”. Spotkanie odbyło się w dniach 4- 8 marca 2020 r.

            Nauczyciele i uczniowie szkoły w Pampelunie bardzo dobrze przygotowali się do wizyty grupy nauczycieli ze szkół z Irlandii, Islandii, Norwegii i Polski, którzy byli pod wrażeniem samego budynku, mieszczącego się w pięknej kamienicy w centrum miasta, ale i również dekoracji ściennych na korytarzach i w salach lekcyjnych. Wśród nich znalazły się plakaty, plansze, makiety i rysunki dotyczące tematyki projektu- ekologii i recyklingu wód śródlądowych i morskich. Nauczyciele wizytujący mogli podziwiać starannie i atrakcyjnie wykonane prace pokazujące w jaki sposób i czym zanieczyszczone są wody rzek, jezior, mórz i oceanów.  Uczniowie wraz z nauczycielami przywitali gości tradycyjnym tańcem baskijskim, a następnie zaprosili do wspólnego wykonania Polki. W programie wizyty były również lekcje, podczas których uczniowie prezentowali i omawiali w języku angielskim swoje projekty multimedialne o ochronie środowiska i segregacji śmieci. Po zajęciach lekcyjnych nauczyciele zostali zaproszeni na spotkanie z szefową Biura Projektów Europejskich, Panią Elisą Echenique do Wydziału Edukacji i Departamentu Rządu Nawarry w celu przedyskutowania głównych założeń projektu i form dalszej współpracy między partnerskimi szkołami.

W ramach wizyty w Pampelunie odbyły się także warsztaty edukacyjne dla nauczycieli z europejskiego programu Erasmus +. Miały miejsce nad rzeką Arga pod kierunkiem słynnego biologa i ekologa Gabi Berazategi- znawcy flory i fauny regionu. Omawiał i prezentował sposoby ochrony wód rzeki, ryb, roślinności i ptactwa. A nauczyciele dokonali obserwacji przyrody za pomocą specjalistycznego sprzętu.

Kolejnego dnia wizyty nauczyciele zostali zaproszeni do szkolnego studia radiowego, gdzie udzielali odpowiedzi na zadawane przez uczniów pytania dotyczące ojczystych krajów.

Obejrzeli również przedstawienie przygotowane przez dzieci w języku angielskim o polowaniu na ostatniego wieloryba. Odbyło się ono w dużej sali kinowej mieszczącej się w szkole.

Trzeciego dnia wizyty nauczyciele pojechali do Muzeum Alboala, nieopodal miasta San Sebastian, gdzie trwa rekonstrukcja statku San Juan, który służył do połowu wielorybów w XIV w. Przewodnik muzealny poprowadził warsztaty o tym jak w sposób ekologiczny podróżowano z kraju Basków do Kanady. Patronat nad pracami rekonstrukcyjnymi statku w 2015 r. objęło UNESCO.

Bardzo istotnym i pożytecznym pod względem merytorycznym i praktycznym było spotkanie grup nauczycieli projektu, podczas którego omówili dotychczasowe działania w swoich szkołach i formy promocji na stronie TwinSpace. Zasady umieszczania materiałów na tej stronie przypomniała Pani Ewelina Pietrzyk, koordynatorka projektu w naszej szkole.

Następne spotkanie z programu Erasmus + „Seaways, Pathways of International Learning” zaplanowane było w Islandii w maju bieżącego roku. Niestety ze względu na pandemię szkolenie przełożono na następny rok szkolny.

 

 

EUROPEJSKI PIKNIK C.D. - DEGUSTACJA ISLANDZKICH PRZYSMAKÓW!

W ramach programu Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning” nasza szkoła oraz szkoła z Islandii wymieniły się paczkami z typowymi produktami spożywczymi. Obie paczki zostały otwarte jednocześnie podczas spotkania online uczniów i nauczycieli. Taka forma kontaktu wzbudziła wśród polskich i islandzkich rówieśników wiele pozytywnych emocji. Uczniowie mogli się zobaczyć, porozmawiać oraz wymienić się wrażeniami po degustacji. Naszym islandzkim partnerom najbardziej smakowały kabanosy i "Krówka Ustecka". Wśród uczniów „Jedynki” królowały rodzynki w czekoladzie, żelki i czekoladowe mleko. To było bardzo smaczne i wesołe doświadczenie.

EUROPEJSKI PIKNIK

Zaczynamy nasz ”Europejski Piknik” w ramach programu Erasmus+ „Seaways, Pathways of International Learning”.

Wysłaliśmy do szkoły islandzkiej kilka typowych polskich produktów spożywczych. Zaproponowaliśmy też naszym kolegom grę – uczniowie i nauczyciele z Islandii muszą dopasować opisy do odpowiednich produktów.

Oczywiście najważniejsza jest degustacja. Z niecierpliwością czekamy na wrażenia.

BON APPETIT!!

My nie możemy się już doczekać, kiedy spróbujemy islandzkich przysmaków. Mamy nadzieję, że będzie to przepyszna zabawa. J

 

SEAWAYS, PATHWAYS OF INTERNATIONAL LEARNING - wizyta w Irlandii

Nauczyciele z SP1 w Ustce, dzięki programowi Erasmus+, mogli już po raz drugi  odwiedzić szkołę podstawową SN Bhrighde Naofa w Irlandii, w miejscowości Kinvara. Dyrektor szkoły, a zarazem główny koordynator projektu - Shane  Mc Donagh, był gospodarzem pierwszego spotkania szkoleniowego „Seaways, Pathways of International Learning”. Nauczyciele ze szkół partnerskich z Islandii, Hiszpanii, Norwegii, Polski i Irlandii przez kilka dni brali udział w szkoleniach i warsztatach LTTA (Learnig Teaching Training Activities). Wszystkie współpracujące szkoły znajdują się w regionach nadmorskich, co nie jest przypadkowe. Projekt realizuje tematykę ochrony mórz i oceanów, rozwijania wśród uczniów poczucia odpowiedzialności za nasze morskie środowisko i bezpieczeństwo nad wodą. Ważnym zadaniem projektu jest spojrzenie na morze jak na  nasze dziedzictwo, które trzeba chronić, ale też o którym powinniśmy się uczyć.

Podczas wizyty w Kinvara nauczyciele brali udział w różnorodnych warsztatach. Głównym celem wszystkich spotkań jest wymiana dobrych praktyk, uczenie się i przekazywanie wiedzy innym.

Wiele ważnych i ciekawych informacji wniosła prezentacja szkoleniowa Burren Beo – „Uczymy się o miejscu, poprzez miejsce, dla tego miejsca”. Zaproszeni przez Shane Mc Donagh goście zapoznali nauczycieli z wyjątkowym obszarem Burren, który jest żywym krajobrazem o międzynarodowym znaczeniu z unikalnym dziedzictwem przyrodniczym, budowlanym i kulturowym. Jest to krajobraz cudów geologicznych z dużą różnorodnością roślin i zwierząt. Burren to miejsce opowiadań, legend, muzyki i sztuki trafnie opisany jako „ogromny pomnik minionych kultur”. Region ten jest jednym z najbardziej tętniących życiem w Irlandii, pełen różnorodnych krajobrazów kulturowych, domem dla wielu rzemieślników i artystów. Burren ma również fascynujące dziedzictwo literackie, które w dużej mierze koncentruje się na Nowym Nabrzeżu. Znaczna część Burren została uznana za obszar o szczególnym znaczeniu dla ochrony. „Wszyscy powinni być ciekawi miejsc wokół nas, miejsc, w których żyjemy i miejsc, które odwiedzamy. Powinniśmy je lepiej poznać, tak aby móc je w pełni docenić i znaleźć sposób na jak najlepszą ochronę dla następnych pokoleń”. Buren Beo prowadzi zajęcia szkoleniowe dla dzieci, młodzieży, dorosłych, grup uniwersyteckich oraz grup niepełnosprawnych.www.burrenbeo.com

Następne szkolenie dla nauczycieli nazwane “Healthy Rivers- Healthy Seas”, czyli „ Zdrowe rzeki - Zdrowe morza”, to spotkanie i warsztaty z ekspertami ds. rybołówstwa śródlądowego z agencji Inland Fisheries Ireland (IFI) www.fisheriesireland.ie. IFI to agencja państwowa odpowiedzialna za zarządzanie i ochronę irlandzkiego rybołówstwa śródlądowego oraz zasobów wędkarstwa morskiego. IFI powstało 1 lipca 2010 r. Irlandia ma ponad 74 000 kilometrów rzek i strumieni oraz 128 000 hektarów jezior, z których wszystkie podlegają jurysdykcji IFI. Agencja ta zajmuje się miedzy innymi: ochroną środowiska wodnego, wsparciem sektora wędkarskiego, badaniami nad wpływem drapieżnictwa na zasoby rybne w irlandzkich jeziorach, ochroną łososia. IFI prowadzi też innowacyjne programy szkoleniowe i edukacyjne. Jedno z takich szkoleń zostało przygotowane dla naszego projektu i nauczycieli ze szkół partnerskich. Nauczyciele wzięli  udział w wykładzie na temat ochrony wód oraz mieli możliwość badania czystości wody, fauny i flory przy pomocy mikroskopów.

Kolejne spotkanie szkoleniowe dotyczyło tworzenia strony internetowej projektu snipi.com, zarys graficzny stworzyła i przedstawiła nauczycielka z Irlandii Róisín Forde.

Koordynator z Polski, Ewelina Pietrzyk przeprowadziła szkolenie dla nauczycieli ze wszystkich szkół partnerskich na temat obsługi platformy eTwinning oraz Mobility Tool. Na platformie eTwinning został założony projekt „Set a sail for clean seas”, który jest integralną częścią projektu w ramach programu Erasmus+ Seaways, Pathways of International Learning”. Na TwinSpace nauczyciele załączają materiały z przeprowadzonych zadań projektowych, z zajęć z uczniami, ze szkoleń i ze spotkań projektowych w szkołach partnerskich.

W trakcie pobytu w Irlandii każdy z nauczycieli miał możliwość posadzenia drzewa jako symboliczny gest dla następnych pokoleń. Ponadto zorganizowano ciekawe warsztaty ceramiczne dla nauczycieli ze szkół partnerskich oraz dla uczniów szkoły z Kinvara, a także zajęcia w szkole z uczniami, które miały umożliwić zaznajomienie nauczycieli ze szkół partnerskich z podstawami systemu edukacyjnego Irlandii.

W szkołach partnerskich odbyły się konkursy na imię projektowej maskotki- ośmiornicy. Podczas spotkania nauczyciele spośród propozycji zagłosowali na imię SNIPI, które utworzyły pierwsze litery krajów, z których pochodzą szkoły partnerskie: Spain, Norway, Iceland, Poland, Ireland.

Następna wizyta partnerów projektu Seaways, Pathways of International Learning” odbędzie się w Hiszpanii w dniach 4-8 marca 2020.

EU flag Erasmus vect POS

KONKURS

NA IMIĘ BOHATERA PROJEKTU

UWAGA!

w projekcie Erasmus+

Seaways, Pathways of International Learning

ogłaszamy konkurs na imię dla naszego bohatera – maskotki, ośmiornicy, którą widzicie na mapie.

 Imię powinno być krótkie, w języku angielskim, związane z tematyką morską, zrozumiałe dla wszystkich uczestników projektu z 5 państw współpracujących –  Irlandii, Hiszpanii, Norwegii, Islandii i Polski.

Każdy uczeń może wziąć udział w konkursie- wasze propozycje proszę zgłosić do nauczycieli języka angielskiego do końca października.

Miłej zabawy!

Erasmus logo